SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-15024"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-15024" > Mellan försiktighet...

Mellan försiktighetsprinciper och kreativitetsmod. Lärares arbete som balansakt i risk- och granskningssamhället.

Lindqvist, Per, (författare)
Linnéuniversitetet, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI
Nordänger, Ulla Karin, (författare)
Linnéuniversitetet, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI
Linnéuniversitetet Fakultetsnämnden för hälsa, socialt arbete och beteendevetenskap. Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI. (creator_code:org_t)
2011
Svenska.
Ingår i: Nordic Studies in Education. - 1891-5914. ; 31:3, s. 180-193
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This article deals with how the risk- and audit society encourages the creation of new strategies for coping in the daily work of Swedish teachers. With the help of empirical excerpts from documents and focus group interviews we provide examples of how the mediation of «safe school» images is performed and how preventive measures in order to avoid future blame are established. We depict this as strategies of assurance and insurance. The results of a survey show that teachers withdraw from «risky» parts of the professional domain. When considering an action teachers seem to balance the risk of attracting blame against the didactic potential and in this act of balance, the latter seem to fall short.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  (hsv//eng)

Nyckelord

Pedagogik och Utbildningsvetenskap
Pedagogics and Educational Sciences

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lindqvist, Per
Nordänger, Ulla ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKA ...
Artiklar i publikationen
Nordic Studies i ...
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy