SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-40185"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-40185" > Hierarki-komponerad...

Hierarki-komponerad skrivundervisning : En fråga om relationer

Bergh Nestlog, Ewa (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV)
 (creator_code:org_t)
Bergen : Fagbokforlaget, 2014
2014
Svenska.
Ingår i: Skriv! Les! 2. - Bergen : Fagbokforlaget. - 9788232103812 ; , s. 217-236
  • Bokkapitel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The article is about the teaching and learning of writing in years 4 to 6 of compulsory schooling, where the pupils write argumentative and explanatory texts. Methods and concepts from linguistic theories of text analysis (Fairclough, 1995; Halliday, 1978;Mann, Matthiessen & Thompson, 1992) have been further developed for the analysis of the teaching practice. These methods and analytical tools have not previously been applied to teaching practices. My aim is to show how teaching practice can be understood as a linguistic activity and analysed as a kind of text. Alongside this, the paper seeks to understand the creation of meaning in teaching activities and how text analysis can be understood in relation to pupils’ meaning-making. A comparison between text and practice becomes possible as the analytic tools are the same.The results show that text and practice analysis can be linked to the analysis ofthe teacher’s meaning making. One conclusion is that the pupils develop knowledge during writing; they take hold of the whole text and they make meaning recursively when writing. The study shows that just as the pupils take a comprehensive approach to their texts, so the teacher takes a comprehensive overview of the teaching practice.The teacher takes charge, in a positive sense, of the practice so that pupils can understand and take responsibility for transforming knowledge into and through their texts.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

teaching and learning writing
pupils' texts
upper primary school
discursive practice
argumentative text
explanatory text
rhetorical structure theory
skrivundervisning
elevtexter
årskurs 4-6
diskursiv praktik
argumenterande text
förklarande text
retorisk strukturtteori
Swedish Didactics
Svenska språket med didaktisk inriktning

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Bergh Nestlog, E ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
Skriv! Les! 2
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy