SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-44020"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-44020" > En teoribaserad utv...

En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11

Wahlström, Ninni (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap (UV),Studies in Curriculum, Teaching and Evaluation (SITE)
Sundberg, Daniel, 1971- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap (UV),Studies in Curriculum, Teaching and Evaluation (SITE)
 (creator_code:org_t)
Uppsala : Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, 2015
Svenska 24 s.
Serie: IFAU rapport, 1651-1158 ; 2015:7
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Denna teoribaserade utvärdering presenterar en undersökning av den senaste läroplansreformen för grundskolan i Sverige, Läroplan för grundskolan, för­skoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11).  Syftet med utvärderingen är att bidra med ny kunskap om läroplansreformer genom att samtidigt beakta in­flytandet från transnationella utbildningspolitiska policyrörelser, betydelsen av tidigare svenska läroplansreformer samt den påverkan som reformen får för lärare vad gäller deras sätt att organisera undervisningen och att bedöma ele­vers kunskapsutveckling. Utvärderingen visar på en grundläggande förskjut­ning i läroplanens konstruktion som kan hänföras till ett transnationellt in­flytande i termer av standardsbaserade läroplaner som utmärks av en tydlig sammanlänkning mellan mål, innehåll och resultat. Enligt informanterna i undersökningen påverkar läroplanen hur lärare uppfattar sitt professionella uppdrag samt hur de väljer ut innehåll och ställer krav på kunskapsnivåer. Sam­mantaget visar utvärderingen att läroplanen påverkar såväl lärares val av under­visningsformer som deras arbete med bedömning och betygssättning.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

teoribaserad
utvärdering
läroplan
policy
utbildning
Pedagogik
Pedagogics

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Wahlström, Ninni
Sundberg, Daniel ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Delar i serien
IFAU rapport,
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy