SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-62000"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-62000" > Non-linear fracture...

Non-linear fracture mechanics in LS-DYNA and LS-PrePost

Lindström, Per, 1967- (författare)
University West ; DNV GL Materials Laboratory, Norway, Sjöfartsvetenskap
Jonsson, Anders, (författare)
DYNAmore Nordic AB
Jernberg, Anders, (författare)
DYNAmore Nordic AB
visa fler...
Östby, Erling, (författare)
DNV GL Materials Laboratory, Norway
visa färre...
2015
Engelska.
Ingår i: European LS-DYNA Conference 2015 : Conference Papers. - Würzburg : DYNAmore GmbH.
Läs hela texten (fulltext)
visa fler...
Läs hela texten (fulltext)
visa färre...
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Fracture mechanics provides an engineering framework for assessing the consequences of defects instructures. In linear elastic fracture mechanics (LEFM), stress intensity factors KI, KII and KIII are usedfor characterizing the stress singularity at the crack tip, which arises from the theory of linear elasticity.Crack growth is assumed to occur when KI exceeds the fracture toughness KC. LEFM can be usefulfor brittle materials, or when the size of the plastic zone is small compared to global dimensions. In non-linear fracture mechanics (EPFM), an energy based criterion is used for assessing the risk forcrack growth: if the energy release rate at the crack tip exceeds what is required for creating newsurfaces in the material, crack growth will occur. Under certain assumptions the energy release rate atthe crack tip can be calculated by a path independent integral, the so-called J-integral. In modernFE-based fracture mechanics applied to practical design, the structure under consideration ismodelled, including cracks at specific locations, and the J-integral values are computed and used asdesign criteria. From a numerics viewpoint, the J-integral has many appealing properties: it can beevaluated from the far-field solution, which reduces numerical errors that may arise close to the cracktip, and the expected path-independence can to some extent be used as a quick check on solutionvalidity.Evaluation of the J-integral from LS-DYNA simulation results has been implemented as a postprocessingtool in LS-PrePost, including consistent treatment of residual stresses. The implementationcovers both 2D (plane stress / plane strain) and 3D applications, using the virtual crack-tip extension(VCE) method. The tool is accessible both via the LS-PrePost GUI and via command file interface.

Ämnesord

TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Materialteknik -- Metallurgi och metalliska material (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Materials Engineering -- Metallurgy and Metallic Materials (hsv//eng)
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER  -- Maskinteknik -- Teknisk mekanik (hsv//swe)
ENGINEERING AND TECHNOLOGY  -- Mechanical Engineering -- Applied Mechanics (hsv//eng)

Nyckelord

EPFM
Elastic Plastic Fracture Mechanics
Nonlinear Fracture Mechanics
CDF
Crack Driving Force
J-integral
Sjöfartsvetenskap
Maritime Science

Publikations- och innehållstyp

kon (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lindström, Per, ...
Jonsson, Anders
Jernberg, Anders
Östby, Erling
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Materialteknik
och Metallurgi och m ...
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Maskinteknik
och Teknisk mekanik
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy