SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-68873"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-68873" > Kommuner som aktöre...

Kommuner som aktörer i utbildningsreformer : implementeringen av läroplansreformen Lgr 11

Wahlström, Ninni, 1953- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap (UV),Studies in Curriculum, Teaching and Evaluation (SITE)
Sundberg, Daniel, 1971- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap (UV),Studies in Curriculum, Teaching and Evaluation (SITE)
 (creator_code:org_t)
Uppsala : Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, 2017
Svenska 77 s.
Serie: IFAU Rapportserie, 1651-1158 ; 2017:21
  • Rapport (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Kommuner viktiga aktörer i skolreformerKommuner är viktiga aktörer i genomförandet av skolreformer, ett faktum som ofta glöms bort i forskning om implementering av utbilningsreformer. I en ny IFAU-rapport konstateras att kommunerna generellt sett har varit mycket lyhörda för signaler från nationell nivå när det gällt att införa den senaste läroplanen för grundskolan, Lgr 11.ResultatResultatet visar att Skolverket har varit mycket aktiva i implementeringsfasen av läroplansreformen Lgr 11 och tydligt kommunicerat ut till kommuner och skolor hur de ska förstå reformens olika delar. På så sätt har kommunerna huvudsakligen fått rollen som genomförare av reformen. Det innebär att kommunens kommunikation om reformen främst har varit samordnande, med inriktning på att genomföra reformen på ”rätt sätt”.  Det gäller särskilt för reformområden som att skapa enhetlighet i arbetet med att bedöma elevers kunskaper och sätta betyg, att fokusera på ämneskunskaper och att genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete. Även frågor som lärares behörighet och skolans digitalisering har lyfts fram av kommunerna som viktiga delar av reformen.  En svagare koppling mellan nationell och kommunal nivå kan i stället märkas när det gäller reformens pedagogiska innehåll och kommunernas resursfördelning till de egna skolorna. Fem år efter att Lgr 11 har börjat gälla uppger cirka en tredjedel av informanterna att deras kommun arbetar fullt ut i enlighet med Lgr 11.Bakgrund och metodSyftet med studien är att undersöka kommunernas roll som aktörer i utbildningsreformer. Reformen som studerats är läroplansreformen för grundskolan, Lgr 11. Studien består av en enkätundersökning för samtliga kommuner samt en uppföljande intervjuundersökning med 36 deltagare från 19 kommuner. Både enkäten och intervjuerna vänder sig till följande tre kategorier: ordföranden för kommunens skolnämnd, förvaltningschefer för skolan samt pedagogiska utvecklingsledare.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

läroplansreform
kommunal nivå
implementering
utvärdering
Education
Pedagogik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Wahlström, Ninni ...
Sundberg, Daniel ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Delar i serien
IFAU Rapportseri ...
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy