Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-71816" >
Transspråkande, tid...
Transspråkande, tidigare kunskaper och lärande
-
- Torpsten, Ann-Christin, 1952- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),CSF;Kollegiet för värdepedagogisk forskning
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Transspråkande i svenska utbildningssammanhang. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144119755 ; , s. 107-130
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detta kapitel handlar om förhållningssätt, lärande och utmaningar inom ungdomsgymnasiets introduktionsprogram språkintroduktion. Med utgångspunkt i lärarintervjuer diskuteras undervisning, ämnesinnehåll och organisation i termer av transspråkande och nyanlända elevers brådska att nå behörighet till ungdomsgymnasiet. Syftet är att synliggöra och problematisera lärares förhållningssätt till nyanlända elevers tidigare kunskaper, erfarenheter och fortsatta kunskapsutveckling. Lärares erfarenheter av att undervisa inom gymnasieskolans introduktionsprogram språkintroduktion är utgångspunkt och de frågor som ställs handlar om hur lärarna kan ta tillvara, erkänna och vidareutveckla nyanlända elevers språkliga och kognitiva kompetenser i undervisning i olika ämnen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
Nyckelord
- Pedagogics and Educational Sciences
- Pedagogik och Utbildningsvetenskap
- Svenska som andraspråk
- Swedish as a Second Language
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas