Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-73754" >
Matematik :
Matematik : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
-
- Olteanu, Constanta, 1960- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för matematik (MA)
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- Svenska 30 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Ämnesdidaktik är ett kunskapsområde där utbildningsvetenskap möter ämnesinnehåll och skolpraktik. Innebörden av ämnesdidaktiken kan dock se olika ut inom olika ämnesinriktningar. Matematikdidaktik, en av dessa inriktningar, omfattar alla objekt och fenomen som har med matematikundervisning och lärande i matematik att göra. Genom att ta avstamp dels i ett postkvalitativt perspektiv, med särskild inspiration i Gilles Deleuzes och Félix Guattaris filosofi, kommer min presentation att fokusera på viktigheten av att låta elevernas tänkande utgöra undervisningsinnehåll i matematik.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Mathematical Education
- Matematikdidaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)