Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-76740" >
Lärande i framtiden...
Lärande i framtidens skola : ämneskunskaper, kompetenser eller bildning?
-
- Sundberg, Daniel, Professor, 1971- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),SITE
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Växjö/Kalmar : Linnaeus University Press, 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Att leda lärande. - Växjö/Kalmar : Linnaeus University Press. - 9789188761705 ; , s. 193-210
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Skolans bildningsuppdrag diskuterades intensivt vid 1994 års stora läroplansreform, men sedan dess har det tystnat. I nuvarande läroplaner för grundskola och gymnasium omnämns bildning bara två gånger, dessutom i förbifarten. Betyder det att skolans bildningsuppdrag har spelat ut sin roll, eller finns det kanske anledning att åter aktualisera frågan om bildning? Vilket lärande bör egentligen skolan bidra med för den morgondag som ligger i horisonten? I kapitlet diskuteras vad skolans mål och innehåll kan betyda i förhållande till skolans läroplaner och i förhållande till samtida genomgripande samhällsförändringar. Tre olika framtidsscenarier skisseras. Det första är en skola för ämneskunskaper. Vi kan tänka oss att de traditionella skolämnena fortfarande i ett 20–30 års perspektiv står sig starka och bidrar med att överföra de nödvändiga grunderna även i framtiden. Det andra scenariot är en skola för kompetenser. Allt större tryck riktas mot skolan att träna de nödvändiga ämnesövergripande kompetenserna som morgondagens arbetsliv kräver. Skolans innehåll och arbetsformer placerar den självreglerande individen och de generiska förmågorna som kommunikationskompetenser, ’literacy’, problemlösning, i centrum. Den tredje framtidsmöjligheten är en skola för bildning. Kanske bidrar bildningsbegreppet med nya uttolkningsmöjligheter för att formulera en läroplan som kan navigera i ett komplext och föränderligt samhälle med samhällsutmaningar kring hälsa, miljö, hållbar utveckling, migration, solidaritet och jämställdhet? Kapitlet avslutas med en kritisk diskussion om bildning och läroplaner för framtidens skola.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas