SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-76740"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-76740" > Lärande i framtiden...

Lärande i framtidens skola : ämneskunskaper, kompetenser eller bildning?

Sundberg, Daniel, Professor, 1971- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),SITE
 (creator_code:org_t)
1
Växjö/Kalmar : Linnaeus University Press, 2018
2018
Svenska.
Ingår i: Att leda lärande. - Växjö/Kalmar : Linnaeus University Press. - 9789188761705 ; , s. 193-210
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Skolans bildningsuppdrag diskuterades intensivt vid 1994 års stora läroplansreform, men sedan dess har det tystnat. I nuvarande läroplaner för grundskola och gymnasium omnämns bildning bara två gånger, dessutom i förbifarten. Betyder det att skolans bildningsuppdrag har spelat ut sin roll, eller finns det kanske anledning att åter aktualisera frågan om bildning? Vilket lärande bör egentligen skolan bidra med för den morgondag som ligger i horisonten? I kapitlet diskuteras vad skolans mål och innehåll kan betyda i förhållande till skolans läroplaner och i förhållande till samtida genomgripande samhällsförändringar. Tre olika framtidsscenarier skisseras. Det första är en skola för ämneskunskaper. Vi kan tänka oss att de traditionella skolämnena fortfarande i ett 20–30 års perspektiv står sig starka och bidrar med att överföra de nödvändiga grunderna även i framtiden. Det andra scenariot är en skola för kompetenser. Allt större tryck riktas mot skolan att träna de nödvändiga ämnesövergripande kompetenserna som morgondagens arbetsliv kräver. Skolans innehåll och arbetsformer placerar den självreglerande individen och de generiska förmågorna som kommunikationskompetenser, ’literacy’, problemlösning, i centrum. Den tredje framtidsmöjligheten är en skola för bildning. Kanske bidrar bildningsbegreppet med nya uttolk­ningsmöjligheter för att formulera en läroplan som kan navigera i ett komplext och föränderligt samhälle med samhällsutmaningar kring hälsa, miljö, hållbar utveckling, migration, solidaritet och jämställdhet? Kapitlet avslutas med en kritisk diskussion om bildning och läroplaner för framtidens skola.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Education
Pedagogik

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sundberg, Daniel ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Att leda lärande
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy