Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-82634" >
Vilse, förtvivlad, ...
Vilse, förtvivlad, ond - att skriva fram det oskrivbara
-
- Löwe, Corina, 1970- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för språk (SPR)
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Studentlitteratur AB, 2019
- 2019
- Svenska.
-
Ingår i: Att skriva barn- och ungdomslitteratur. - : Studentlitteratur AB. - 9789144128085 ; , s. 151-168
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Barn- och ungdomskaraktärer som utmanar rådande samhälleliga normer har funnits sedan de första berättelserna skrevs för barn. Dock har ofta dessa karaktärer använts med ett tydligt didaktiskt syfte; de missanpassade barnen och ungdomarna speglar de välanpassade och snälla och lyfter fram dem som mönsterbildande identifikationsobjekt. Det följande kapitlet visar utifrån nyare ungdomsromaner hur författare i dag kan problematisera karaktärer utan att moralisera över vare sig deras personligheter eller handlingar. Fokus riktas mot barn och ungdomar som bryter mot de grundläggande moralnormer som samhällen bygger på. Vilka narrativa grepp kan författare använda sig av för att beskriva deras handlingar? Hur kan man på ett trovärdigt sätt skriva om det ”oskrivbara” när barn och ungdomar framställs som ”onda” och blir för- övare? Finns det gränser i dag för vad som kan skrivas för barn och ungdomar? Berättartekniska strategier diskuteras utifrån olika texter, skrivna av svenska, tyska och engelskspråkiga författare.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
Nyckelord
- empati
- barnlitteratur
- ungdomslitteratur
- Petter Lidbeck
- Sofia Nordin
- Comparative Literature Education
- Litteraturvetenskap med didaktisk inriktning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas