Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-89076" >
Multimodala texter ...
Multimodala texter för lärande : Elevers textmöten och textskapande
-
- Danielsson, Kristina, 1961- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV),LNUC Intermedial and multimodal studies, IMS
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Liber, 2019
- 2019
- Svenska.
-
Ingår i: Att bli lärare i svenska. - Stockholm : Liber. - 9789147129737 ; , s. 117-131
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I allt textskapande görs ett antal val som gäller hur texten ska formuleras och vilka resurser som då ska användas, som bilder, tabeller, skrift och så vidare. De här valen hänger ihop med textens funktion, tänkta läsare och ämnesområde. I det här kapitlet diskuteras detta i relation till begreppet multimodalitet, som bland annat handlar om hur olika (text)resurser samverkar för att skapa en helhet. Efter en introduktion av begreppet multimodalitet diskuteras elevers textmöten och textskapande och hur man som lärare kan tänka kring textarbete i klassrummet utifrån ett multimodalt perspektiv.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature -- Specific Languages (hsv//eng)
Nyckelord
- multimodalitet
- textskapande
- textmöte
- mellanstadiet
- skriva
- Swedish Didactics
- Svenska språket med didaktisk inriktning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas