Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-90863" >
”För vi vill ju gär...
”För vi vill ju gärna vara med” : Rapport om utvecklingsinriktade examensarbeten
-
- Dahl, Marianne, 1955- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),PEPP;FRIP
-
- Perselli, Ann-Katrin, 1958- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),PEPP;FRIP
-
(creator_code:org_t)
- 2019
- Svenska 26 s.
- Relaterad länk:
-
https://lnu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den här studien handlar om praktiknära utvecklingsinriktade examensarbeten på programmet Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem vid Linnéuniversitetet, campus Kalmar. Studiens syfte var att undersöka om, och i så fall hur, utvecklingsinriktade arbeten, efter aktionens genomförande följdes upp och utvecklades till en del i fritidshemmets vardagliga verksamhet. Den teoretiska utgångspunkten hämtades från Biesta. Studien genomfördes med 13 fritidshemslärare från sju fritidshem. Datakonstruktionen genomfördes i fyra fokusgruppsintervjuer. Resultatets fyra kategorier visar bland annat: att verksamhetsfältet upplever studenterna och deras utvecklingsinriktade arbeten stimulerande och berikande; att personalens delaktighet i de utvecklingsinriktade arbetena relaterar till hur studenterna bjuder in till deltagande; att de studenter vars utvecklingsinriktade arbeten blir integrerade i den ordinarie verksamheten visar en tydlig begynnande yrkesskicklighet, och att inre och yttre ramfaktorer som bland annat upplevelser av utvecklingsklimat och tid inverkar både på studentens och personalens möjligheter till delaktighet och genomförande av utvecklingsinriktade arbeten. Resultatet visar att fortsatta studier om ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält som stöd för studenters praktiknära examensarbeten är nödvändiga.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Delaktighet
- Fritidshem
- Kvalitetsarbete
- Lärarutbildning
- Självständiga arbeten
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)