Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-65542" >
Genusmedveten utvec...
Genusmedveten utveckling av arbetsgivarvarumärket för hållbar kompetensförsörjning
-
- Lundkvist, Hans, 1956- (författare)
- Luleå tekniska universitet,Arbetsvetenskap,StegVis AB
-
- Lindberg, Mailin, Bitädande professor (preses)
- Luleå tekniska universitet,Arbetsvetenskap
-
- Gunnarsson, Ewa, Professor (preses)
- Luleå tekniska universitet,Arbetsvetenskap
-
visa fler...
-
- Wigren-Kristoferson, Caroline, Docent (opponent)
- Lunds universitet
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789175839578
- Luleå : Luleå tekniska universitet, 2017
- Svenska.
-
Serie: Doctoral thesis / Luleå University of Technology 1 jan 1997 → …, 1402-1544
- Relaterad länk:
-
https://ltu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Tillgång till mänskliga resurser är avgörande för många företags långsiktiga utveckling och överlevnad. Demografiska förändringar och tecken på ökade svårigheter att rekrytera personal leder till att allt fler verksamheter måste reflektera över sitt arbetsgivarvarumärke i syfte att behålla och attrahera rätt personal. Inte bara demografiska förändringar utan även könssegregerade strukturera kan försvåra detta. Segregering, traditioner och stereotypa förhållningsätt påverkar individers utbildnings- och yrkesval vilket begränsar tillgången till kompetens.Med finansiering från VINNOVA för tillämpad genusforskning inledde en forskargrupp och ett ingenjörsföretag i Dalarna, 2009, ett samarbete för att gemensamt utveckla kunskap om hur en verksamhet kan bli mer attraktiv i syfte att underlätta framtida kompetensförsörjning utifrån ett genusperspektiv. De erfarenheter och frågeställningar som samarbetet genererade lade grund till denna avhandling. Syftet med avhandlingen är att öka den vetenskapliga kunskapen om hur begreppet arbetsgivarvarumärke kan utvecklas ur ett genusperspektiv för att öka arbetsgivares förmåga att rekrytera och behålla kompetent personal oavsett kön.För att besvara avhandlingens frågeställningar har olika vetenskapsområden kombinerats: Teorier om varumärke, arbetsgivarvarumärke, genusvetenskap och förändringsprocesser har varit grundläggande. Från det genusvetenskapliga fältet har främst begreppet ”doing gender” (göra kön) varit centralt för att förstå hur genus kan ses som ett vardagligt görande i organisationer. Även teorier om hållbara förändringsprocesser och utvecklingsprogram har använts för att öka förståelsen för organisering, ansvarsfördelning och utveckling av ett långsiktigt hållbart arbetsgivarvarumärke. Metoden för samverkan med det studerade företaget byggde på aktionsforskning med en abduktiv ansats där parterna gemensamt planerade och genomförde insatser. För att besvara de frågeställningar som uppstod i samarbetet med företaget användes forskningsdatabaser för att ta fram underlag för litteraturstudier.Avhandlingen bidrar med en vetenskaplig analys av hur ett genusperspektiv praktiskt och teoretiskt kan integreras i processen för utveckling av ett attraktivt arbete. Dessutom analyseras förslag på hur ansvarsfördelning och organisering kan utformas i en långsiktigt hållbar utvecklingsprocess för ett arbetsgivarvarumärke.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
Nyckelord
- Man Machine Relation Focusing Gender
- Människa-maskin med inriktning mot genusforskning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- dok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas