Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-8217" >
Education, assessme...
Education, assessment and the construction of the new Swedish school system
-
- Vasara-Hammare, Nils (författare)
- Luleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik
-
- Alerby, Eva (författare)
- Luleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik
-
- Hertting, Krister (författare)
- Luleå tekniska universitet,Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik
-
(creator_code:org_t)
- 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: International Journal of Arts and Sciences. - 1557-718X .- 1944-6934. ; 5:5, s. 161-170
- Relaterad länk:
-
https://ltu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Sverige fick en ny regering i oktober 2006. Efter en tolvårig socialdemokratisk regeringsperiod kom en borgerlig allians bestående av Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna till makten. Den nya regeringen startade tämligen omgående att reformera skolpolitiken. Ledorden för reformeringen var mer faktakunskaper och fler bedömningstillfällen i skolan. Men varför genomfördes denna diskursiva förändring i den svenska skolan? Enligt min argumentation kan den process som genomförts i den svenska skolan under de senaste 6 åren beskrivas som en förändrad kunskapssyn där man lämnat den poststrukturella synen på kunskap och den socio-kulturellt inspirerade konstruktivismen till förmån för en ontiologi med realismen som grund, men inte en realism så som den förstås i en positivistisk kontext. I stället är det en ny tolkning av diskursanalysen där denna analysmetod rycks lös från den övriga poststrukturalismen och förs över till samma ontologi och epistemologi som krtitisk realism.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Educational politics
- Knowledge
- Assessment
- Epistemology
- Ontology
- Bedömning och betyg
- Pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas