Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-10154" >
Normer och struktur...
Normer och strukturer i skolutveckling : strategier hos förvaltningschefer och skolledare i implementering av inkluderande lärmiljöer
-
- Erlandsson, Magnus (författare)
- Malmö högskola,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
(creator_code:org_t)
- Ifous, 2015
- 2015
- Svenska.
-
Ingår i: Från idé till praxis. - : Ifous. - 9789198284119 ; , s. 17-30
- Relaterad länk:
-
http://www.ifous.se/...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den här studien identifierar och analyserar betydelsen av professionella normer och organisatoriska strukturer i skolutveckling. I fokus är framför allt förvaltningschefers och skolledares strategier för att leda, organisera och realisera skolutveckling genom förändring av just normer och strukturer. Forskningsfrågan är: Vilka professionella normer och organisatoriska strukturer driver skolutveckling? Studien intresserar sig också för de mekanismer som underlättar eller försvårar arbetet mot förändrade normer och strukturer. Studiens empiri är hämtad från förändringsprocesser på ett flertal svenska grundskolor med det gemensamma syftet att implementera inkluderande lärmiljöer. Studien bygger i huvudsak på en mängd intervjuer med olika förvaltningschefer och skolledare, genomförda vid två tillfällen, dels i form av gruppintervjuer (i början av ett kommunövergripande och treårigt skolutvecklingsprojekt för implementering av inkluderande lärmiljöer), dels i form av individuella intervjuer (i slutet av detta projekt). Men studien har också haft tillgång till intervjuer genomförda med projektets så kallade inkluderingskoordinatorer på förvaltningsnivå, samt med särskilt ansvariga pedagoger och specialpedagoger på de deltagande skolorna, liksom till de analyser av förändringsprocesserna som de deltagande skolorna själva genomfört. Studiens resultat pekar mot att normer och strukturer kan förändras och främja skolutveckling när förvaltningschefer, skolledare och pedagoger har en gemensam vision (som kan bära reformarbetet, med klara syften och mål; ett gemensamt kognitivt paraply (med gemensamma definitioner av vad inkludering och inkluderande lärmiljöer kan vara); ett delat och delegerat ledarskap (med deltagande och inflytande från både pedagoger och elever); samt en organisatorisk struktur (som organiserar, administrerar och skapar arenor för dialog). Kunskap hos förvaltningschefer och skolledare om vilka normer och strukturer som underlättar eller försvårar skolutveckling – och redskap för att förändra normer och strukturer – är enligt denna studie en viktig faktor för framgångsrik skolutveckling.
Nyckelord
- skolutveckling
- skolledarskap
- professionella normer
- organisatorisk förändring
- inkluderande lärmiljöer
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas