SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-11982"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-11982" > Lärares erfarenhete...

Lärares erfarenheter av arbete vid studieverkstäder i högre utbildning

Svensson, Anna-Karin (författare)
Malmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)
Ohlsson, Lisbeth (författare)
Malmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)
 (creator_code:org_t)
2018
2018
Svenska.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I uppdraget för högre utbildningen ingår att bredda rekrytering av studenter och att ge alla lika möjligheter att fullfölja sin utbildning (Prop. 2001/02:15 s. 18). En central del i det arbetet är att också erbjuda stöd till studenter i studie/skriv/verkstäder (eller annan benämning). Studien tar sin utgångspunkt i tidigare forskning om studieverkstäder eller motsvarande, nationell såväl som internationell. Under vt-18 inleddes föreliggande studie genom möten med personal och ledning vid två studieverkstäder i södra Sverige varvid studien presenterades. De etiska principerna och villkoren för intervjuerna klargjordes och ett godkännande erhölls till fortsatta möten med aktiva lärare. Inledningsvis togs kontakt med intervjupersonerna via mail inför ett personligt möte. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare, verksamma vid två studieverkstäder i högre utbildning, erfar de organisatoriska ramarna och de pedagogiska/didaktiska villkoren. Frågeställningar: •Hur/på vilka grunder har lärarna rekryteras till studieverkstaden? •Vari ligger enligt lärarnas uppfattning studenternas behov av stöd och hur upplever de att de kan möta dessa behov? •Hur bedrivs det pedagogiskt stödjande arbetet? Möjligheter och begränsningar? Metoden innebär semistrukturerade intervjuer där lärares erfarenheter och upplevelser är i fokus. Det insamlade materialet transkriberas, bearbetas och analyseras med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultatet förväntas ge kunskap om studieverkstädernas funktion för att stödja och utveckla studenters möjligheter att stanna kvar och lyckas i sin utbildning.

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy