SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3069"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3069" > Is it possible to g...

Is it possible to get away from disability-based classifications in education? : an empirical investigation of the Swedish system

Nilholm, Claes (författare)
Malmö högskola,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL),Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola, Sweden,Department of Education, Jönköping University
Almqvist, Lena (författare)
Mälardalens högskola,Akademin för hälsa, vård och välfärd,CHILD, School of Sustainable Development of Society and Technology, Sweden
Göransson, Kerstin (författare)
Mälardalens högskola,Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,BUSS,School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, Sweden
visa fler...
Lindqvist, Gunilla (författare)
Högskolan Dalarna,Pedagogik,Uppsala universitet
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Taylor & Francis, 2012
2012
Engelska.
Ingår i: Scandinavian Journal of Disability Research. - : Taylor & Francis. - 1501-7419 .- 1745-3011. ; 15:4, s. 379-391
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Disability classifications is given a minor role in the Swedish national policy on special needs in schools. In the present study questionnaires are used to investigate the actual importance of medical diagnosis in obtaining special support as well as attitudes towards such practices. The study involves different levels of the educational system as well as different occupational groups within compulsory schooling and preschool. The results show that: 1) disability-based categories are seen as less needed in practice by chief education officers than by principals; 2) disability-based classifications have stronger support among school staff than in the guiding documents and among principals and chief education officers; 3) a disability-based approach has stronger support at the compulsory school level than at the preschool level; 4) the group most in favour of disability-based classifications is teachers and those most against are chief education officers, principals and SENCOs.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

classification systems
special needs
diagnoses
labels
Sweden
Utbildning och lärande
Education

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy