SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3837"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3837" > Förskolan och kunsk...

Förskolan och kunskapsnationslogiken

Tallberg Broman, Ingegerd (författare)
Malmö universitet,Institutionen för barn, unga och samhälle (BUS)
 (creator_code:org_t)
Skola och samhälle, 2018
2018
Svenska.
Ingår i: Skola och Samhälle. - : Skola och samhälle. - 2001-6727. ; :20180125
  • Tidskriftsartikel (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln problematiserar förskolans edukalisering och dess positionering som tidig insats för senare utfall i förbättrade skolprestationer. Denna diskuterade logiken – kunskaps­nationslogiken – täcker en­bart en begränsad del av förskolans funktion och det föreligger en mot­sätt­ning mel­lan talet om förskolan – som kunskapsnationens start etc. – och dess förutsätt­ningar.

Nyckelord

edukalisering
förskola
kunskapsnation
förutsättningar

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Tallberg Broman, ...
Artiklar i publikationen
Skola och Samhäl ...
Av lärosätet
Malmö universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy