Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3837" >
Förskolan och kunsk...
Förskolan och kunskapsnationslogiken
-
- Tallberg Broman, Ingegerd (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för barn, unga och samhälle (BUS)
-
(creator_code:org_t)
- Skola och samhälle, 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Skola och Samhälle. - : Skola och samhälle. - 2001-6727. ; :20180125
- Relaterad länk:
-
https://www.skolaoch...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Artikeln problematiserar förskolans edukalisering och dess positionering som tidig insats för senare utfall i förbättrade skolprestationer. Denna diskuterade logiken – kunskapsnationslogiken – täcker enbart en begränsad del av förskolans funktion och det föreligger en motsättning mellan talet om förskolan – som kunskapsnationens start etc. – och dess förutsättningar.
Nyckelord
- edukalisering
- förskola
- kunskapsnation
- förutsättningar
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas