SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-54531"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-54531" > Intersektionalitet,...

Intersektionalitet, förtryck och motstånd : Utbildares erfarenheter av mikroaggressioner i utbildningsinstitutioner

Lozic, Vanja, Associate professor, 1976- (författare)
Malmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL),ELD
 (creator_code:org_t)
Lund : Nordic Academic Press, 2022
2022
Svenska.
Ingår i: Plats för vem?. - Lund : Nordic Academic Press. - 9789189361317 ; , s. 197-221
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Rapporter, utredningar och forskning vittnar om förekomsten av diskriminering, trakasserier och hatbrott, marginalisering och stereotypisering i det svenska arbetslivet. Med några få undantag finns det dock förvånansvärt lite forskning om erfarenheter av intersektionella, subtila och vardagliga förtryckande maktutövningar i utbildningsinstitutioner och på arbetsplatser, hur dessa exkluderande maktutövningar påverkar de utsatta och hur de uttrycker sitt motstånd för att förändra sin arbetssituation. I en tid när Sverige har lärarbrist och skolor behöver minska risker för att verksamma lärare byter yrkesbanan är det viktigt att synliggöra personliga erfarenheter av subtilt förtryck i dagligt arbete (t.ex. i möten med vårdnadshavare, kollegor eller elever) liksom strategier för motstånd. Med ökade kunskap blir det möjligt att förbättra förutsättningarna för utveckling av inkluderande arbetsmiljöer och preventionsarbete.Att den svenska forskningen om vuxna individers subjektiva reflektioner över erfarenheter av maktutövning som på olika sätt skapar exkludering och marginalisering på arbetsplatser är begränsad kan troligen förklara varför det teoretiska och analytiska redskapet mikroaggression inte används mer i Sverige, trots perspektivets ökade internationella genomslag. Eftersom studier av individers erfarenheter av mikroaggressioner och liknande maktutövningar ofta har undersökt en maktordning i taget är detta kapitels syfte att introducera hur teorier om mikroaggressioner och intersektionalitet kan berika varandra för att möjliggöra analyser av erfarenheter av subtila exkluderande maktutövningar i svenska utbildningsinstitutioner (högskola, vuxenutbildning, och grundskola), och för att visa på individernas motstånd. Genom att synliggöra de intervjuade utbildarnas (ett samlingsbegrepp för grundskolelärare, lärare inom vuxenutbildning och universitet och utbildningsutvecklare) erfarenheter av motstånd öppnar studien för en diskussion om möjliga vägar till mer inkluderande arbetsplatser. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Genusstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Gender Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Arbetslivsstudier (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Work Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

förtryck
normkritik
etnifiering
normer
skola
lärare
mikroaggresioner
skola
Arbete och organisation
Arbete och organisation
Organisationsstudier
Organisational studies

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lozic, Vanja, As ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
och Genusstudier
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
och Arbetslivsstudie ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Plats för vem?
Av lärosätet
Malmö universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy