Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-55740" >
Litteraturhistorieu...
Litteraturhistorieundervisningens möjligheter och utmaningar i en globaliserad värld
-
- Persson, Magnus (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)
-
- Sundmark, Björn, Professor, 1961- (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Svenska med didaktisk inriktning, 2022
- 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld. - Lund : Svenska med didaktisk inriktning. - 9789178772858 - 9789178772841 ; , s. 215-229
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.2...
-
visa fler...
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna essä har ett blygsamt syfte – vi vill introducera och kort pröva några resonemang om problemområdet litteraturhistoriedidaktik i en globaliserad värld – och resonera om varför och hur ska vi läsa och undervisa om klassiker och äldre litteratur i en tid präglad av kulturell heterogenitet. I samband med detta gör vi en jämförelse mellan de nuvarande ämnesplanerna för engelska och svenska i gymnasieskolan, centrala styrdokument som våra blivande lärare måste förhålla sig till. Vad säger egentligen styrdokumenten om litteratur? Vilket utrymme ges litteraturhistoria? Finns här några globala och interkulturella perspektiv, och i så fall vilka? Vi kommer även att göra några korta nedslag i egna undervisningserfarenheter. De teoretiska utgångspunkterna är litteraturdidaktiska och kulturanalytiska.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- litteraturhistoria
- svenskämnet
- engelskämnet
- globalisering
- lärarutbildning
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas