Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-9888" >
Föräldrasamverkan i...
Föräldrasamverkan i förändring
-
- Tallberg Broman, Ingegerd (författare)
- Malmö högskola,Institutionen för barn, unga och samhälle (BUS)
-
(creator_code:org_t)
- Studentlitteratur AB, 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Föräldrar förskola och skola. - : Studentlitteratur AB. - 9789144079523 ; , s. 25-41
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kapitlet diskuterar förändringar i samarbetet och förhållandet mellan föräldrar och förskola och skola. Relationen ka nu beskrivas som byråkratiserad, medialiserad och demokratiserad. Föräldrar förväntas engagera sig mer i barnens dagliga liv i förskola och skola och i deras lärande. Argumenten för detta grundades först i demokratiperspektiv, därefter i effektivitetsperspektiv - föräldraengagemang leder till bättre måluppfyllesle för förskola och skola- till bättre resultat.
- The chapter discusses the changes in parental involvement in the Swedish preschool and school. The relation between school and parents can now be characterized by bureaucratization, medialisation and democratization. Parents are supposed to take more part of the daily life in preschool and school and in their children’s learning activities. The arguments for strengthening the partnership between school and parents have firstly stressed the democratic perspective, secondly the efficiency perspective, - more parental participation for better outcome and school results.
Nyckelord
- parents
- preschool
- school
- historical perspective
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas