SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-12333"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-12333" > Att erhålla vetensk...

Att erhålla vetenskaplig kunskap genom berättelser : Datainsamling i narrativa studier

Wiklund-Gustin, Lena, 1960- (författare)
Mälardalens högskola,Akademin för hälsa, vård och välfärd
 (creator_code:org_t)
2010
2010
Svenska.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Bakgrund: Som människor lever vi i en värld av berättelser. Att berätta är ett sätt att skapa mening genom att ordna och strukturera händelser, och berättelsen anses också ha en identitetsskapande natur. Detta sätt att se på världen får också konsekvenser för forskningen, då det ställer forskaren inför utmaningen att på bästa sätt återspegla denna subjektiva och konstruerade verklighet i forskningen. Inom vårdvetenskaplig forskning har olika narrativa metoder blivit allt vanligare för att utforska vårdverkligheten. Samtidigt kan man konstatera att litteraturen i hög grad fokuserar olika typer av narrativ analys. Mer sällan diskuteras narrativa data, och vad som kännetecknar dem.Frågeställning: Vilka överväganden bör göras i samband med datainsamling vid narrativa studier?Metod och resultat: Med utgångspunkt i en reflektion över den narrativa studien som ett hermeneutiskt projekt där olika förståelsehorisonter samspelar lyfts berättelsen fram som något som skapas i dialogen mellan forskaren och forskningspersonen och hur forskaren redan här måste göra vissa överväganden för att erhålla data som håller för en narrativ analys. Narrativa data är inte vilka kvalitativa data som helst, utan har vissa särdrag, och forskaren måste vara medvetna om dessa för att i samtalet kunna stödja berättelsen. Genom att berätta kan vi bringa ordning och sortera våra upplevelser, men berättandet medför också en risk för att de reduceras. Berättandet sker alltid i efterhand, och en narrativ intervju är inte bara ett åter-berättande av en händelse, utan en ny-gestaltning av den med utgångspunkt i personens aktuella förståelse av det som hände, vilket forskaren måste beakta såväl i samtalssituationen som vid analys av data.Slutsatser: Att berätta sträcker sig utöver informationsöverföring, det är ett sätt att relatera till en annan människa, något som också får etiska implikationer. Likaså kan konstateras att tillförlitligheten och kvalitén hos berättelserna framför allt är beroende av forskarens hållning, inte av forskningspersonens egenskaper.

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Annan hälsovetenskap (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Other Health Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Theory of science regarding care and nursing
Vetenskapsteori med inriktning mot vård- och omsorgsområdet

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Wiklund-Gustin, ...
Om ämnet
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Hälsovetenskap
och Annan hälsoveten ...
Av lärosätet
Mälardalens universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy