Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-41168" >
Barnuppfostran och ...
Barnuppfostran och föräldrasamverkan - hinder och möjligheter
-
- Lahdenperä, Pirjo, professor, 1949- (författare)
- Mälardalens högskola,Utbildningsvetenskap och Matematik,SOS-Ed
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Stockholm : Liber, 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Den interkulturella förskolan. - Stockholm : Liber. - 9789147127696 ; , s. 61-74
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Kapitlet om barnuppfostran och föräldrasamverkan handlar om relationen mellan förskolan och vårdnadshavare med migrationsbakgrund. Utgångspunkten är att olika typer av ekonomiska -och samhällssystem medför skilda mål och sätt att uppfostra och socialisera barn. I kapitlet problematiseras förskolans förgivetantaganden beträffande den svenska barnuppfostran för att på så sätt utveckla ett mer interkulturellt förhållningssätt till föräldrar och vårdnadshavare. Särskilt uppmärksammas föräldrars dilemman och problem med att inrätta sitt liv och sin roll som förskoleförälder i Sverige. Olika anpassningsstrategier, det vill säga ackulturationsgrader eller sätt att anpassa och inrätta sitt liv i ett nytt samhälle, medför olika sätt att integrera sig in i det svenska samhället. Kapitlet utmynnar i en beskrivning av samverkan mellan förskolan och hemmet för ett mer postnationalistiskt och kosmopolitiskt barnuppfostringsideal.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- förskola
- interkulturalitet
- interkulturellt ledarskap
- barnuppfostran
- Didactics
- didaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas