SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-18058"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-18058" > Kommunikationens vä...

Kommunikationens värde i offentlig verksamhet

Johansson, Catrin (författare)
Mittuniversitetet,Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap,CORE
Olsson, Jonas (författare)
Mittuniversitetet,Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap,CORE
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789186694883
Sundsvall : Mittuniversitetet, 2013
Svenska 48 s.
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Värdet av kommunikation, och hur man mäter det är en fråga som många forskarehar försökt att kartlägga under en längre tid.Samtidigt som forskarna har försökt att ta fram teorier för hur detta ska skearbetar yrkesverksamma kommunikatörer med den praktiska tillämpningen – en delfortfarande på en relativt grundläggande nivå när det gäller att genomföra olikamätningar. De mätningar som genomförs mest av yrkesverksamma består vanligenav att man utvärderar aktiviteter som exempelvis antal pressmeddelanden,publicerade artiklar eller annat som är enkelt att räkna. Det finns därför ett behov,både inom forskningen och bland yrkesverksamma att ta fram fler användbara ochlättillgängliga metoder för hur man ska kunna mäta värdet som kommunikationenskapar. Det är mot denna bakgrund som idén till den här studien föddes.!"#$%$&'%(&)$*(+%,-&#./0%)$122,+,03.&Syftet med förstudien är att kartlägga tidigare forskning som gjorts kring investeringsvärdet avkommunikation, att inhämta kunskap kring de specifika förhållanden som präglarTrafikverkets förutsättningar för kommunikation med omvärlden samt dra slutsatser om fortsattforskning inom området.Utifrån studiens syfte formulerades följande frågeställningar:1. Vad säger tidigare forskning om vilka resultat som en organisation kan någenom att kommunicera med sina externa målgrupper?2. Vad säger tidigare forskning om vilka resultat som en organisation kan någenom att kommunicera med sina interna målgrupper?3. Hur arbetar Trafikverket idag med att mäta resultatet och värdet av sin externakommunikation?4. Hur kan forskningen om relationen mellan kommunikation och värdeutvecklas?För att besvara frågeställningarna i studien har två olika metoder använts.Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie i syfte att kartlägga tidigare forskninginom området. Därefter genomfördes intervjuer med kommunikationschefer ochkommunikationsansvariga i syfte att kartlägga vilket arbete som bedrivs inomTrafikverket.Vilket värde den externa kommunikationen skapar varierar utifrån vilket syfte enorganisation har med sin kommunikation. Exempelvis kan det handla om att stärkaimagen, öka anseendet, enklare kunna hantera kriser eller bidra till ändrade attityder gentemot organisationen bland målgruppen. För att lyckas med detta krävs detenligt forskningen att organisationer etablerar relationer med sina målgrupper.Relationer etableras via kommunikation och bidrar till att skapa en ömsesidigförståelse mellan de båda parterna.Forskningen om värdet av intern kommunikation har under lång tid visat attledares och chefers kommunikation har stor betydelse för implementeringen avmål, en god arbetsmiljö, lyckade organisationsförändringar, och medarbetarengagemang.Även socialt kapital, förtroende och motivation är några exempel påområden där forskningen visat på den interna kommunikationens betydelse. Internkommunikation utvärderas ofta genom medarbetarenkäter där man kan följautvecklingen över tid.Undersökningen av Trafikverkets kommunikation visar att samtliga intervjupersonerhar en stor förståelse för vad kommunikation i en organisation kan bidramed och vilket värde den kan skapa. Kommunikationen inom Trafikverket ansesha en hög status ute i verksamhetsområdena och i de centrala funktionerna. Mångaav kommunikatörerna ingår i olika ledningsgrupper. Kommunikationen kan bliännu mer verksamhetsdrivande, genom att man integrerar kommunikationsaspekteri alla viktiga beslut. Det finns även en samstämmighet bland intervjupersonerna attkommunikationen som Trafikverket bedriver bidrar till att de kan spara pengar åtorganisationen. Framför allt sparas pengar då de, via kommunikation, skaparförståelse hos olika målgrupper vilket minskar risken för exempelvis överklagandenav olika projekt som innebär förseningar och ökade kostnader. De mätningar avkommunikationsinsatser som sker idag är framför allt utvärderingar avmedieinnehåll, och i vissa fall använder man även attitydundersökningar.Studien visar även att få mottagarorienterade mätningar och mätningar aveffekter som förändrad opinion eller beteende genomförs. Slutsatsen sompresenteras i rapporten är att det därmed finns ett glapp mellan förståelsen förkommunikation och vad den bidrar med och hur man mäter sina insatser.Framtida forskning som studerar utfallet av olika typer avkommunikationsinsatser kan ge en tydligare bild av dels vilka kommunikativaåtgärder som är mest effektiva, dels ge underlag för en bättre anpassning avbefintliga mätverktyg som beskrivs i den internationella litteraturen. Jämförandestudier kan även ge underlag för studier av sambandet mellankommunikationseffekter och andra typer av värden, exempelvis finansiella ochsamhälleliga värden.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Communication Studies (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Johansson, Catri ...
Olsson, Jonas
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Kommunikationsve ...
Av lärosätet
Mittuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy