SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-9444"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-9444" > Turism 2000 :

Turism 2000 : destinationsutveckling i praktiken

Hallerfelt, Marie (författare)
ETOUR
 (creator_code:org_t)
Östersund : ETOUR, 2000
Svenska.
Serie: Working paper - European Tourism Research Institute, 1650-4623 ; 2000:1
  • Rapport (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • EU har gjort sin största satsning på kompetensutveckling inom turism i Jämtlands län. Det har utmynnat i destinationsutvecklingsprojektet Turism 2000 som pågått 1997-2000 under ledning av Jämtland-Härjedalens Turistförening (JHTF).   ETOUR, European Tourism Research Institute, beskriver i den här rapporten projektet och undersöker vad deltagare i projektet anser om det. Undersökningen bygger på dokumenterat material och djupintervjuer av personer i projektledning och referensgrupp samt enkäter; en till medlemmarna i strategi-grupperna och en till projektledarna.   Projektet förväntas resultera i att destinationerna uppnår en gemensam syn om mål och medel för turismutvecklingen. Dessutom skall 150 personer öka sina kvalifikationer och få arbete inom turismen samt att 300 personer som redan är sysselsatta inom turistnäringen deltar i kurser. Det långsiktiga målet är ökad lönsamhet och sysselsättning samt att erbjuda besökare i länet produkter av hög kvalitet. På varje destination har det tillsatts en projektledare som skall leda utvecklingen tillsammans med en strategigrupp bestående av olika aktörer. På länsnivå, hos JHTF, finns den centrala ledningen som sköter den administrativa delen av projektet samt planerar den utbildning som projektledarna deltar i.   Genom att satsa på Turism 2000 har länet försökt att uppmärksamma och skapa förståelse för turismen. Turismen har under projektet hamnat i fokus på ett helt annat sätt än tidigare, både i media men också politiskt. Det har möjliggjorts genom de mjuka investeringar som inneburit att pengar avsatts till information, utbildning och framtagandet av strategiska planer. Tidigare har inte resurser varit öronmärkta för mjuka investeringar på samma sätt som under Turism 2000, därför har de här bitarna förr kommit i andra hand.   Turism 2000 avslutade vid årsskiftet 1999-2000 sin första del, den del som haft finansiering. Efter årsskiftet lämnas stafettpinnen över till de lokala destinationerna att fortsätta utvecklingen. Projektet har hittills nått resultat i form av bland annat lokala SWOT-analyser och strategiplaner, vilka legat som underlag för att ta fram tillväxtavtal för turismen i Jämtlands län och en länsturismstrategi. Dessutom har ett antal personer deltagit i utbildningar och börjat diskutera turism. Resultaten är svåra att kvantifiera i kronor eller i ökad besöksfrekvens.   Tanken med Turism 2000 är främst att utveckla turismen vilket ska ske genom metoden KraftProcessen™, som förespråkar samverkan mellan en destinations olika aktörer och näringar. Det har inneburit att andra näringar haft en möjlighet att påverka de strategiska planerna. Att projektet lett till en ökad samverkan mellan turistföretagen anser både större delen av medlemmarna i strategigruppen och projektledarna.   Turism 2000 har inneburit samverkan mellan många personer och om projektet fortsätter så finns det stora möjligheter att fler personer och företag ser nya möjligheter med att samverka. Undersökningen visar på att just samverkan är något som efterfrågas, och erfarenheten att samverka är låg. Turism 2000 har inneburit en start för många att samverka. I ett län som Jämtland där turismen är en viktig sysselsättningsgivare men outvecklad behöver den offentliga sektorn i ett inledningsskede ta ett större ansvar för utvecklingen än vad de behöver göra då den turistiska mognaden höjts. Besluten om vad som skall göras måste fattas tillsammans med näringen.   Strategigrupperna inom Turism 2000 anser att de viktigaste förutsättningarna för att stärka ett områdes långsiktiga konkurrenskraft framförallt är samarbete och samverkan i olika former. Produktutveckling och paketlösningar, kvalitet och service anses också angeläget liksom att det sker en attitydförändring till turismen. Projektledarna tar upp produktutveckling som mycket viktigt, dessutom anser flera att bättre försäljningskanaler måste finnas.   Strategigrupperna tror detta kommer kunna vara uppnått inom fem år medan de flesta projektledarna tror att det kan vara möjligt redan inom två år. Kompetenshöjande strategiarbete Strategigrupperna och projektledarna upplever strategiarbetet som till största delen positivt. Det har bland annat varit kompetenshöjande, samarbetsfrämjande och nätverksbyggande, behövligt och intressant. Det negativa som framkommit är framförallt tidsbrist, långa resor, segdraget och ältande. Att de flesta upplever arbetet som till största delen positivt är mycket viktigt för projektets fortsättning då det är dessa personer som skall ut och förankra strategiplanen på destinationen. Har inte dessa det rätta engagemanget kommer sannolikt strategiplanen att bli en skrivbordsprodukt. Turistorganisationer startas När projektet startade 1997 saknade sex destinationer turistorganisation och alla utom två hade låg turistisk mognad. Idag har flera destinationer startat turistorganisationer och på en del andra har i projektet delaktiga aktörer förstått att en sådan är nödvändig för fortsatt utveckling. När nu finansieringen är slut finns en risk att de destinationer som inte har någon form av turistorganisation tappar farten i utvecklingen, då det inte finns någon som driver arbetet.   Från regional nivå har det inte skrivits någon form av avtal med de ingående kommunerna/ destinationerna om hur en fortsättning ska se ut och vem som skall ansvara för vad. Att näringen själv inte orkar driva utvecklingen vidare helt själv är något som både teorier för destinationsutveckling visar på men också de svar som framkommit genom enkäten. Här gäller det att projektledare och strategigrupp på destinationen skapat en dialog och samarbete med offentligheten. Länsturismstrategi skapas Nu görs det försök från länsövergripande nivå att på flera olika sätt förankra det strategiska arbete som gjorts ute på destinationerna. Det har dels gjorts genom att i framtagandet av tillväxtavtalen för turism framförallt använda destinationernas SWOT-analyser, men också genom att ta fram en länsturismstrategi.   Tillväxtavtalen lägger grunden för den inriktning turismen skall ta. Strategigrupper och projektledare skulle idag göra flera saker på andra sätt om de fick börja om på nytt. Dessa synpunkter är ytterst viktiga att ta till sig för det fortsatta arbetet ute på destinationerna men även för andra som skall ge sig in i en liknande process. Turism 2000 är ett pilotprojekt och kan hjälpa andra att inte göra samma misstag samt visa på det som fungerat bra. Det som föreslås är bland annat att arbetet snabbare skulle omsatts i konkret handling, att det skett mer och bättre förankring och information till kommunen, bofasta med flera, samt att man skulle varit mer noggrann vid uttagningen till strategigrupperna.   ETOUR genomförde senare ytterligare ett forskningsprojekt som studerade effekterna av Turism 2000. Det projektet redovisas i publikationen "Lokal utveckling av turistdestinationer".    

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hallerfelt, Mari ...
Delar i serien
Working paper - ...
Av lärosätet
Mittuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy