Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-109705" >
Vems är framtiden? ...
Vems är framtiden? Framtidsskildringars möjligheter i utbildning för klimaträttvisa
-
- Bonnevier, Jenny, 1974- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Sustainability Centered Humanities
-
(creator_code:org_t)
- 2023
- 2023
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den här presentationen tar sitt avstamp i den teoretiska ståndpunkten att fiktion som utspelar sig i framtiden kan hjälpa oss att se möjligheter till förändring genom att få oss att överge tanken på framtiden som bara “mer av detsamma” (Goode och Godhe 2017; Vint 2006, Levitas 2010). I presentation diskuterar och problematiserar jag först denna idé i förhållande till tre sinsemellan mycket olika framtidsskildringar: Joan Slonczewskis A Door into Ocean, Octavia Butlers Parable of the Sower och Kim Stanley Robinsons The Ministry for the Future. Med utgångpunkt i universitetskursen “Att föreställa sig framtid,” fokuserar jag sedan frågan om vilka didaktiska grepp i relation till framtidsfiktion som kan stödja ett transformativt lärande som syftar just till ett ökat engagemang för förändring. I den didaktiska diskussionen relaterar jag bland annat till frågan om politiska emotioner i klassrummet. Mitt material omfattar, utöver studenternas skriftliga uppgifter och annat undervisningsgenererat materia, också enkätsvar i fritextform. ReferenserGoode, Luke och Michael Godhe. 2017. “Beyond Capitalist Realism.” Culture Unbound 9 (1): 108-129.Levitas, Ruth. 2013. Utopia as Method: The Imaginary Reconstitution of Society. Palgrave Macmillan. Vint, Sheryl. 2006. Bodies of Tomorrow: Technology, Subjectivity, Science Fiction. U of Toronto Press.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- futures literacy
- speculative fiction
- literary pedagogy
- framtidslitteratur
- litteraturdidaktik
- klimatfiktion
- framtidslitteracitet
- Engelska
- English
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)