Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-11157" >
YouTube som musikal...
YouTube som musikalisk erfarenhet
-
- Georgii-Hemming, Eva, 1960- (författare)
- Örebro universitet,Musikhögskolan,ACCLAIM (Aestethics, Culture and Media),Örebro universitet, Sweden
-
- Kvarnhall, Victor, 1978- (författare)
- Örebro universitet,Musikhögskolan,Örebro Universitet, Sweden
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Studentlitteratur AB, 2011
- 2011
- Svenska.
-
Ingår i: Perspektiv på populärmusik och skola. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144068770 ; , s. 143-164
- Relaterad länk:
-
https://oru.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
http://libris.kb.se/...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Att frågor kring kultur, livsvillkor och samhälle hör ihop med (möjligheterna och begränsningarna för) lärande är det förmodligen ingen större tvekan om. Problemet blir då istället hur vi ska tala om denna kultur, dessa livsvillkor och detta samhälle, av idag. Det finns givetvis otaliga vis att karaktärisera den svenska och västerländska samtiden, och vad som format och formar den. Men något som kan ses som ofrånkomligt att diskutera, och som också diskuteras flitigt, är vad den ”digitala revolutionen” kan sägas bära på. Vad innebär det att vi nu lever i ett samhälle där informations- och kommunikationsteknologin (IKT) är en del av ungas lärande, meningsskapande, och socialisation? Svaren på denna fråga i relation till utbildning och skola har tidigare tenderat att vara antingen teknikromantiska, utopiska eller teknikfientliga, dystopiska.Med utgångspunkt i ett hermeneutiskt bildningsideal, där kunskap uppstår med grund i ”det egna”, ett möte med ”det andra/”den andre”, och tillbaka igen till ”det egna” (som då förändrats, eller utvidgats), krävs onekligen en förståelse av vad detta ”det egna” egentligen är. Denna kunskapssyn innebär att pedagogik måste ta hänsyn till elevernas egna erfarenheter – även om de i sig inte kan betraktas som ”tillräckliga”. För att kunskap ska uppstå krävs ett möte med ”det andra/den andre”, vilket kan ses som skolans uppdrag. Med andra ord, i detta sammanhang: Vad menar vi när vi talar om elevernas egen (musikaliska) kultur, elevernas egna (musikaliska) erfarenheter? Om dessa kan begreppsliggöras som ”populärkultur” behöver vi formulera en bild av denna. Vad innefattar, innebär och medför den samtida populärkulturen? Vi vill påstå, att när vi talar om detta idag, kan vi inte undgå att prata om den moderna IKT’n.I det här kapitlet är inte vår avsikt att presentera konkreta förslag på musikundervisningens innehåll och hur den kan organiseras med hjälp av IKT. Det handlar snarare om att synliggöra lärandekvalitéer i det digitala rummet, och hur medvetenheten omkring dessa kan utgöra grund för ett pedagogiskt förhållningssätt som både tillvaratar och förändrar elevernas egna erfarenheter.Ambitionen är att förstå och formulera, med hjälp av You Tube som exempel, vad denna elevernas egen musikaliska erfarenhet kan betraktas som, och således vad det får för musikpedagogiska konsekvenser, i termer av en rörelse som tar avstamp i den bekanta livsvärlden, men som sedan främmandegör den. För akten av att kunna ha distans och yppa kritik, kräver att vi vet vad det är vi ska förhålla oss distanserat till och kritisera. Oavsett om vi är elever, forskare, lärare eller studenter.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Konst -- Musikvetenskap (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Arts -- Musicology (hsv//eng)
Nyckelord
- Digitalisering
- lärande
- musik och medier
- meningsskapande
- socialisation
- bildning
- Aesthetic subjects
- Estetiska ämnen
- Musikvetenskap
- Musicology
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas