Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-25678" >
NCFF - Nationellt ...
NCFF - Nationellt centrum för främjande av en god hälsa hos barn och ungdom : en sjuårig historia
-
- Eriksson, Charli, 1948- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för hälsovetenskap och medicin
-
- Bergholm, Camilla, 1970- (författare)
- Örebro universitet
-
- Ulvmyr, Camilla, 1968- (författare)
- Örebro universitet
-
visa fler...
-
- Hallor Jonsson, Irina, 1973- (författare)
- Örebro universitet,Restaurang- och hotellhögskolan
-
- Tranquist, Johan, 1958- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
- Göttinger, Peter, 1970- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
-
- Green, Sofia, 1982- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för hälsovetenskap och medicin
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Folkhälsostämman 2012. - Stockholm : Statens folkhälsoinstitut. - 9789175210117 ; , s. 85-85
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Bakgrund och syfte: Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom (NCFF) bildades våren 2004 på uppdrag av Utbildningsdepartementet. Huvudfokus var fysisk aktivitet men 2006 gavs ett utökat uppdrag att även arbeta för goda matvanor och andra hälsoframjande verksamheter hos barn och ungdom. Sedan dess har NCFF, utifrån skolans övergripande mål och riktlinjer, stöttat skolor genom att: 1) sprida erfarenheter och goda exempel, 2) stödja och informera om forskning och utvecklingsprojekt, 3) verka for en ökad samverkan mellan universitet och högskolor, kommuner, andra skolhuvudmän och myndigheter, intresseorganisationer samt regionala och lokala organisationer, samt 4) verka for en helhetssyn på sambandet mellan god hälsa och barn och ungdomars lärande/utveckling.Metod/idébeskrivning: Verksamheten kan beskrivas utifran fyra målområden:• Strategisk inriktning: Främja god hälsa, goda levnadsvanor, lärande och utveckling. Ett hälsoframjande perspektiv som präglar hela skolverksamheten.• Kunskapsförmedling – utbildning: Fortbildning (konferenser, utbildningsinsatser), kommunikativa insatser (nyhetsbrev, hemsida, sociala medier), och produktion av material.• Kunskapsuppbyggnad – forskning och utveckling: Vetenskapligt råd, nationella utvärderingar, kunskapsöversikter, och samverkan med forskare.• Samverkan och innovation: NCFF verkar genom och tillsammans med andra, nätverkar och samarbetar med lokala, nationella och internationella aktörer.Resultat /lägesrapport: Verksamheten bidrar till att ord omsätts i handling och att handling omsatts i ord. Samarbetet med andra parter betyder resultat fastän en begränsad budget. Sedan 2004 har 3 500 skolor deltagit i NCFFs arrangemang vilket motsvarar hälften av landets grund- och gymnasieskolor.Diskussion/uppföljning: Hälsoarbetet i skolan handlar om att skapa goda lärmiljöer där elever trivs och mår bra – en angelägenhet som beror hela skolan. Betydelsefullt ar att stödja, inspirera och starka kunskapsutvecklingen om sambandet mellan lärande och hälsa. En framtida viktig målgrupp ar elevhälsan i och med dess nya roll att arbeta mer stödjande, forebyggande och hälsofrämjande.
Ämnesord
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap -- Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences -- Public Health, Global Health, Social Medicine and Epidemiology (hsv//eng)
Nyckelord
- Folkhälsovetenskap
- Public health
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas