SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-26801"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-26801" > Addressing epistemi...

Addressing epistemic incongruency in question : answer sequences through the 
use of epistemic adverbs

Heinemann, Trine (författare)
Lindström, Anna (författare)
Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
Steensig, Jakob (författare)
 (creator_code:org_t)
Cambridge University Press, 2011
2011
Engelska.
Ingår i: The Morality of Knowledge in Conversation. - : Cambridge University Press. - 9780511921674 ; , s. 107-130
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • IntroductionScholars working within quite divergent research traditions have argued that conversation requires speakers and recipients to assume that some things are held in common. These assumptions can range from the idea of a shared language and culture to details derived from joint experiences including prior conversation (Clark 1996; Grice 1975; Stalnaker 1978). In the conversation-analytic and ethnomethodological traditions, common ground, or intersubjectivity, figured as a central feature of interaction from early on. As demonstrated, for instance, by Garfinkel's ethnomethodological breaching experiments (Garfinkel 1967), failure to apply background knowledge when interacting with others has moral consequences. Reflecting on these experiments, Heritage concluded that “there is no quicker way, it appears, of provoking moral outrage than by not using background knowledge to make sense of other people's actions” (Heritage 1984b: 182).The centrality of background knowledge to talk-in-interaction is evident in that languages provide resources dedicated to pointing out that information is shared. This chapter focuses on one such resource, namely the adverbs jo (Danish) and ju (Swedish). We begin with the observation that jo/ju, when used in an answer slot, claims that the questioner failed to take into account shared knowledge, which should have informed the design of the question. The inclusion of jo/ju in a slot where an answer is due thus embodies a claim of “epistemic incongruence,” in that the basic epistemic configuration of a question (Hayano this volume) – that the answerer knows something the questioner does not know – is challenged.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)

Nyckelord

linguistics
sociolinguistics
discourse analysis
Lingvistik
Linguistics

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Heinemann, Trine
Lindström, Anna
Steensig, Jakob
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
och Jämförande språk ...
Artiklar i publikationen
The Morality of ...
Av lärosätet
Örebro universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy