Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-92646" >
Strategier för en i...
Strategier för en integrerad förståelse av våld i nära relationer för blivande socionomers framtida yrkesutövning
-
- Hjortgren, Katarina, 1964- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
-
- Johansson, Björn, Docent, 1970- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
-
- Källström, Åsa, 1971- (författare)
- Örebro universitet,Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
-
(creator_code:org_t)
- Stiftelsen Socialmedicinsk tidskrift, 2021
- 2021
- Svenska.
-
Ingår i: Socialmedicinsk Tidskrift. - : Stiftelsen Socialmedicinsk tidskrift. - 0037-833X .- 2000-4192. ; 98:4, s. 596-603
- Relaterad länk:
-
https://socialmedici...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- The Social work program is a professional education providing a broad competence for practising qualified social work. In 2018, a new objective was introduced, according to which the student to obtain the degree shall show knowledge about men’s violence against women and violence in close relationships. This article describes experiences from a development work, thoughts that guided the content and pedagogy of teaching, elements that were introduced and further developed. We recommend:to have an overall strategy for how to structure the new knowledge fieldthat the program coordinator takes overall responsibility for the progressionthat the knowledge field is integrated with key profession-specific skillsthat the dilemma of implementing new objectives is made visible
- Socionomprogrammet är en professionsutbildning som ger en bred kompetens att utöva kvalificerat socialt arbete. År 2018 infördes ett nytt examensmål enligt vilket den studerande för att erhålla socionomexamen ska ”visa kunskap om mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer”. Att implementera nya examensmål innebär både möjligheter och utmaningar. Denna artikel beskriver erfarenheter från ett utvecklingsarbete, tankar som väglett undervisningens innehåll, pedagogik och momenten som infördes och vidareutvecklades. Vi rekommenderar:- att ha en övergripande strategi hur det nya kunskapsområdet ska struktureras,- att programansvarig tar ett övergripande ansvar för progressionen,- att kunskapsområdet integreras med centrala yrkesspecifika färdigheter samt- att dilemman med att implementera nya mål synliggörs.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)
Nyckelord
- socionomutbildning
- socialt arbete
- kursutveckling
- progression
- Social Work
- Socialt arbete
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas