Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-101953" >
Rektorers tal om le...
Rektorers tal om ledarskap i skola : som konstruktion och diskurs
-
- Larsson, Timmy (författare)
- Stockholms universitet,Lärarhögskolan i Stockholm (LHS)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789176566053
- Stockholm : HLS Förlag, 2006
- Svenska 138 s.
-
Serie: AKKA, 1653-3275 ; 2006:2
- Relaterad länk:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det talas ofta om hur viktigt det är med ett tydligt ledarskapi skolan, som om det vore en självklar bristvara alla efterfråga. Men hur tänker egentligen rektorer själva om sitt arbete och omatt vara pedagogiska ledare i skolan? Hur formulerar de sig kringfrågor som rör ledarskap, personal och skolutveckling? Vad anser devara det centrala i sitt ledarskap? Vilket handlingsutrymme anser desig ha i sina organisationer?I intervjuer med tre rektorer, från en kommunal skola, en skola tillhörandeett större friskoleföretag och en friskola i aktiebolagsform,samtalar författaren med skolledarna om vad det är att vara rektoroch pedagogisk ledare i dagens skola.Undersökningen vill visa hur tre olika skolledare konstruerar sinarespektive ledarskap genom de sätt varpå de talar och formulerar sigom ledarskapet i skolan.I talet om ledarskapet blir ledarens syn på maktutövning och konflikter, manöverutrymme och utveckling, centrala teman. Den språkligaeller diskursiva förståelsen, antas både verka som vägledandeför handling och som konstruerande för rektorsrollen. Rapportenvänder sig till de som är intresserade av ledarskapet i skolan, skolledare,lärare och studenter och andra, men även till de som ärintresserade av diskursanalys som metod och teori.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Skolledning
- Sverige
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas