Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-117753" >
Att synliggöra sama...
Att synliggöra samarbete : bilder och begrepp för förändring
-
- Döös, Marianne, 1949- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik
-
Johansson, Peter (författare)
-
Backström, Tomas (författare)
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Studentlitteratur AB, 2015
- 2015
- Svenska.
-
Ingår i: Skolledning. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144104881 ; , s. 149-169
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I detta kapitel presenteras begrepp och bilder som är användbara för att bättre förstå och lyckas med förändring. Det många sätt att arbeta med förändring av organisationer liksom en rad myter om hur förändringsarbete bör genomföras, inte minst i skolsammanhang. Den bärande tanken med de begrepp och bilder som presenteras här är att de har potential att understödja förändring av vardagssamarbetet. Det handlar om tillfällen då man önskar förändra samarbetsprocesser i riktning mot något som lokalt ses som önskvärt. Det man ser kan man tala om och kvalificerade tankar och samtal bygger i detta sammanhang på att kunna använda ord som benämner hur människor lär i arbete. Kapitlets syfte är att exemplifiera hur arbetsintegrerade relationer mellan människor i organisationer kan synliggöras och förstås, samt att diskutera bilders potentiella bidrag och användbarhet vid förändring. Utgångspunkt tas i ett forsknings- och utvecklingsprojekt (FoU) som utforskat visualiseringar som verktyg i uppgiftsbaserad utveckling i organisationer med begreppet relationik som bas. Arbetet med att leda och organisera för lärande och kompetensbärande relationer kallar vi lärorienterat ledarskap.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- kompetensbärande relationer
- relationik
- samarbete
- organisationsbilder
- pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas