Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-121447" >
Bedömning i högre k...
Bedömning i högre konstnärlig utbildning : ett designteoretiskt, multimodalt perspektiv
-
- West, Tore, 1960- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik
-
Benyamine, Isak (författare)
-
Åkerfeldt, Anna (författare)
-
visa fler...
-
Selander, Staffan (författare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Göteborg : Göteborgs universitet, 2013
- Svenska 20 s.
- Relaterad länk:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I den här artikeln intresserar vi oss för bedömning som sker i interaktionen mellan lärare och student i relation till hur undervisningssituationen utformats och gestaltats i sin specifika institutionella inramning. Artikel fokuserar och belyser bedömning som en aspekt och resurs för lärande i högre konstnärlig utbildning. Studenter som antas till dans- och filmutbildningar samt till de bildkonstnärliga högskolorna erbjuds i stor utsträckning en fri studiegång där fokus på personlig och konstnärlig utveckling ofta är central. Till skillnad från andra högskoleutbildningar där det finns ett större fokus på att inhämta ett specifikt, avgränsat och definierat kunskapsstoff i utbildningen handlar studierna inom konstnärlig högre utbildning i större utsträckning om att tillhandahålla förutsättningar för framgångsrikt konstnärligt arbete. I högre konstnärliga utbildningar bedöms studenters resultat inte främst utifrån fastställda och generella betygskriterier utan i relation till personlig utveckling (Högskoleverket 2006). Det behövs därför nya perspektiv och begrepp som – utifrån utbildningarnas förutsättningar – kan ge en förståelse av bedömning inom högre konstnärlig utbildning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- bedömning
- lärande
- konstnärlig utbildning
- Didactics
- didaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)