Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-134970" >
Särskilt stöd i den...
Särskilt stöd i den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd
-
- Westling Allodi, Mara, 1959- (författare)
- Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
-
(creator_code:org_t)
- Stockhom : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2016
- Svenska 33 s.
-
Serie: Working Paper serie ; 3
- Relaterad länk:
-
http://www.specped.s...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Specialpedagogisk policy och praktik i nio olika utbildningssystem har analyserats av en grupp studenter på Stockholms universitet som deltog i kursen Områdesöversikt över internationell forskning inom specialpedagogikunder hösten 2015. Dessa analyser är publicerade i Working paper 2. Ett uppdrag från 2015 års Skolkommissionen var att beskriva modeller förtidiga insatser och särskilt stöd från olika utbildningssystem. I denna text identifieras några systembland dessa exempel som verkar fördelaktiga och deras organisation av utbildning och specialpedagogik jämförs med den svenska. En översikt av specialpedagogikens historiska rötter används för att reflektera över några utmaningar som alltjämt är närvarande i den svenska kontexten kring specialpedagogik, inclusion och särskilt stöd.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- särskilt stöd
- tidiga insatser
- utbildningspolitik
- policy
- inkluderande utbildning
- specialpedagogik
- Special Education
- specialpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
- Special Education with a Focus on Educational Science
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)