SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-147214"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-147214" > Den fria leken i en...

Den fria leken i en läroplansstyrd förskola

Engdahl, Ingrid, 1952- (författare)
Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Liber, 2017
2017
Svenska.
Ingår i: Den fria lekens pedagogik. - Stockholm : Liber. - 9789147122394 ; , s. 216-238
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I detta kapitel kommer jag inledningsvis att beskriva de förändringar som hänger samman med att ansvaret för förskolan flyttades från socialdepartement och socialstyrelse till utbildningsdepartement och skolverket. Vad kan de stora reformer som sedan följde innebära för leken och lekens ställning i förskolan? Under perioden har förskolan fått en läroplan, två nya skolformer – förskola och förskoleklass – har etablerats och detta är reglerat i en ny skollag. Därefter kommer jag med hjälp av aktuell forskning att gå igenom vad detta kan få för konsekvenser för leken i förskolan, inte minst vad gäller relationen mellan lek och lärande.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

lek
barninitierad lek
vuxenstödd lek
läroplan
styrning
lärande
omsorg
Child and Youth Science
barn- och ungdomsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Engdahl, Ingrid, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Den fria lekens ...
Av lärosätet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy