Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-147214" >
Den fria leken i en...
Den fria leken i en läroplansstyrd förskola
-
- Engdahl, Ingrid, 1952- (författare)
- Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Liber, 2017
- 2017
- Svenska.
-
Ingår i: Den fria lekens pedagogik. - Stockholm : Liber. - 9789147122394 ; , s. 216-238
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I detta kapitel kommer jag inledningsvis att beskriva de förändringar som hänger samman med att ansvaret för förskolan flyttades från socialdepartement och socialstyrelse till utbildningsdepartement och skolverket. Vad kan de stora reformer som sedan följde innebära för leken och lekens ställning i förskolan? Under perioden har förskolan fått en läroplan, två nya skolformer – förskola och förskoleklass – har etablerats och detta är reglerat i en ny skollag. Därefter kommer jag med hjälp av aktuell forskning att gå igenom vad detta kan få för konsekvenser för leken i förskolan, inte minst vad gäller relationen mellan lek och lärande.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- lek
- barninitierad lek
- vuxenstödd lek
- läroplan
- styrning
- lärande
- omsorg
- Child and Youth Science
- barn- och ungdomsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas