SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-161449"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-161449" > Pedagogiska ambassa...

Pedagogiska ambassadörer - förändringsagenter på hemmaplan

Bolander Laksov, Klara, 1973- (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik
 (creator_code:org_t)
2018
2018
Svenska.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Bakgrund: Trots ökade krav på högskolepedagogisk utbildning, höjda röster från studentföreträdare och en kontinuerligt växande skara pedagogiska utvecklare är svårigheterna att etablera pedagogiska samtal på institutionsnivå påtagliga. Förekomsten av kontinuerliga pedagogiska samtal tillsammans med en delande kultur, en praxisgemenskap (Wenger, 1998), där undervisning ses som ett gemensamt ansvar som man delar med sig av – i med- och motgång – har i studier visat sig utgöra en knäckfråga för s k starka microkulturer (Roxå & Mårtensson, 2011).Denna studie har sin utgångspunkt i initiativet att etablera en modell med pedagogiska ambassadörskap vid Stockholms Universitet. Syftet med pedagogiska ambassadörskap var att skapa ett närmare samarbete mellan den pedagogiska utvecklingsenheten CeUL och institutionerna genom ett tydligt partnerskap (Bolander Laksov et al. 2008). Sedan 2015 har Centrum för universitetslärarutbildning, CeUL, årligen utlyst möjligheten för 8-10 institutioner att under ett år ha en pedagogisk ambassadör. Ambassadören arbetar på uppdrag av och med stöd från CeUL, med ett lokalt pedagogiskt utvecklingsprojekt och ska bidra till att skapa kontinuerliga pedagogiska samtal i den egna institutionsmiljön.24 intervjuer har genomförts med de 12 första pedagogiska ambassadörerna och prefekterna vid deras institutioner för att undersöka hur syftet hade uppfyllts. Genom tematiska innehållsanalyser sökte jag efter mönster i intervjumaterialet (Vaismoradi, Turunen & Bondas, 2013).De preliminära resultaten visar på flera överlappande teman. Exempel på faktorer som framkom som viktiga för de pedagogiska ambassadörskapen var fokus på pedagogiska frågor, syn på ledarskap och engagemang. Ett viktigt tema under processen var hur de pedagogiska ambassadörerna erhöll legitimitet i sitt pedagogiska ledarskap (Bolander Laksov & Tomson, 2017), där ambassadörer och prefekter tog olika roller. Resultaten av analysen kommer att presenteras vid konferensen.Denna studie ger värdefulla insikter i möjligheterna förknippade med pedagogiskt förändringsarbete på organisationsnivå genom pedagogiska ambassadörskap i nära anknytning till den högskolepedagogiska utvecklingsverksamheten.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

förändringsarbete
högskolepedagogik
pedagogisk ambassadör

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Bolander Laksov, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Av lärosätet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy