Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-16991" >
Kunskap och bemötan...
Kunskap och bemötande : Erfarenheter från en utbildning för hemtjänstpersonal
-
- Sörensdotter, Renita (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier,Socialantropologiska institutionen,Centrum för genusstudier
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9188791238
- Dalarnas forskningsråd, Falun, 2003
- Svenska 56 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Hemtjänstpersonal möter många olika brukare i deras hem. För att kunna göra ett gott arbete krävs såväl teoretisk kunskap som erfarenhetskunskap. Den sistnämnda är en kunskap som främst lärs in genom erfarenhet och reflexion. I erfarenhetskunskapen ingår förmåga att hantera känslor, relationer, otrevliga situationer och praktiska problem. Det är i arbetsgruppen som den enskilda personalen får stöd och hjälp med att vidareutveckla sin förmåga att hantera brukare. Kunskap är en pågående process som kan utvecklas genom att den lyfts fram och blir till ett medvetet redskap i arbetet.Denna rapport beskriver ett utbildningsprojekt som genomfördes med två hemtjänstgrupper. I utbildningen varvades föreläsningar med diskussioner, vilket skapade ett spännande material som belyser många av de problem och möjligheter som finns i hemtjänstpersonalens arbete. I rapporten tas frågor om hemtjänstens utveckling, arbetsvillkor och yrkesroller upp. Speciellt fokuseras på omsorg, kunskap, bemötande, relationer, makt och personalgruppens betydelse.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)
Nyckelord
- hemtjänst
- kunskap
- yrkesroll
- omsorg
- relationer
- makt
- Social work
- Socialt arbete
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas