Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-51103" >
Normkritisk pedagog...
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
-
- Bromseth, Janne, 1972- (redaktör/utgivare)
- Uppsala universitet,Stockholms universitet,Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier,Centrum för genusstudier,Centrum för genusvetenskap
-
- Darj, Frida, 1982- (redaktör/utgivare)
- Uppsala universitet,Centrum för genusvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789197818650
- Uppsala : Centrum för genusvetenskaps skriftserie, Uppsala universitet, 2010
- Svenska 290 s.
-
Serie: Crossroads of knowledge, Centrum för genusvetenskaps skriftserie, UU
-
Serie: Skrifter från Centrum för genusvetenskap / Crossroads of knowledge, 1653-4093 ; 14
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Normkritisk pedagogik är ett begrepp som etablerats i Sverige under de senaste åren. Med hjälp av feministiska, queerteoretiska och intersektionella angreppssätt undersöker boken tio kapitel vad normkritiska perspektiv kan innebära pch hur de kan användas i olika verksamheter.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Genusstudier (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Gender Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- queer pedagogy
- heteronormativity
- strategies for change
- power
- teaching and learning
- school
- normkritisk pedagogik
- queerpedagogik
- heteronormativitet
- lärande
- makt
- förändringsstrategier
- Education
- Pedagogik
- Gender studies
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- sam (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas