SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-59371"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-59371" > Article 26 :

Article 26 : A Principled Statement on Education

Roth, Klas (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete
 (creator_code:org_t)
Informa UK Limited, 2009
2009
Engelska.
Ingår i: Journal of Human Rights. - : Informa UK Limited. - 1475-4835 .- 1475-4843. ; 8:2, s. 139-149
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In this paper I show how Article 26 of the Declaration of Human Rights developed from its earlier versions, including basic ideas for education, to aims and purposes, and its final adaptation incorporating further democratic ideals. I also show that the Declaration ""as a common standard of achievement"" heralded by the General Assembly of the United Nations is a principled statement of restriction on government intervention in education, on the one hand, and a principled positive statement that those affected by state-governed education should be able to choose education for their children on the other.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Education
Pedagogik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Roth, Klas
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Journal of Human ...
Av lärosätet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy