SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-83120"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-83120" > Skolvardagens kompl...

Skolvardagens komplexitet : En studie av värdegrundsarbetet i skolans praktik

Assarson, Inger, 1947- (författare)
Malmö högskola,Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen,Skolutveckling och ledarskap (SOL)
Ahlberg, Ann (författare)
Göteborgs universitet
Andreasson, Ingela (författare)
Göteborgs universitet
visa fler...
Ohlsson, Lisbeth (författare)
Malmö högskola,Skolutveckling och ledarskap (SOL)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Skolverket, 2011
Svenska 103 s.
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Denna skrift bygger på en forskningsrapport från en studie som genomfördes under våren 2010 på uppdrag av Skolverket. Den utgör en del i ett stör‐re projekt för att stärka skolors arbete med värdegrunden. Studien fokuse‐rar de processer som ligger till grund för hur skolledning, lärare, föräldrar och elever bildar mening i de värden som utgör skolans värdegrund och hur arbetet med den gestaltar sig i några skolors verksamhet. I dessa processer tas grundläggande värderingar inte för givna utan blir föremål för förhand‐ling och omförhandling i relation till den dagliga verksamheten. En sådan förståelse av värdegrundsarbetet kan peka på möjligheter, men också visa på hotbilder i skapandet av en lärmiljö som motverkar kränkningar och marginalisering.

Nyckelord

värdegrund
demokrati i skolan
likvärdighet
pedagogik
Education

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy