Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-83120" >
Skolvardagens kompl...
Skolvardagens komplexitet : En studie av värdegrundsarbetet i skolans praktik
-
- Assarson, Inger, 1947- (författare)
- Malmö högskola,Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen,Skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
- Ahlberg, Ann (författare)
- Göteborgs universitet
-
- Andreasson, Ingela (författare)
- Göteborgs universitet
-
visa fler...
-
- Ohlsson, Lisbeth (författare)
- Malmö högskola,Skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Skolverket, 2011
- Svenska 103 s.
- Relaterad länk:
-
http://www.skolverke...
-
visa fler...
-
http://www.skolverke...
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna skrift bygger på en forskningsrapport från en studie som genomfördes under våren 2010 på uppdrag av Skolverket. Den utgör en del i ett stör‐re projekt för att stärka skolors arbete med värdegrunden. Studien fokuse‐rar de processer som ligger till grund för hur skolledning, lärare, föräldrar och elever bildar mening i de värden som utgör skolans värdegrund och hur arbetet med den gestaltar sig i några skolors verksamhet. I dessa processer tas grundläggande värderingar inte för givna utan blir föremål för förhand‐ling och omförhandling i relation till den dagliga verksamheten. En sådan förståelse av värdegrundsarbetet kan peka på möjligheter, men också visa på hotbilder i skapandet av en lärmiljö som motverkar kränkningar och marginalisering.
Nyckelord
- värdegrund
- demokrati i skolan
- likvärdighet
- pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)