Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-86638" >
Andraspråksundervis...
Andraspråksundervisning i ett kognitivt lingvistiskt perspektiv : En första kartläggning
-
- Strzelecka, Elzbieta (författare)
- Mittuniversitetet
-
- Vogel, Anna, 1969- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för nordiska språk
-
(creator_code:org_t)
- Bergen : Fagbokforlaget, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Nordand. - Bergen : Fagbokforlaget. - 0809-9227 .- 2535-3381. ; 7:1, s. 85-105
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Använder sig andraspråksundervisningen av metoder som bygger på kunskap från kognitivt lingvistisk forskning? För att försöka kartlägga relationen mellan, å ena sidan, andraspråksundervisningen i Skandinavien idag, och, å andra sidan, grundläggande påståenden inom kognitiv lingvistik, har material från svenska och norska universitet samlats in. Materialet består av intervjuer med andraspråkslärare om deras undervisningsstil, en observation av ett undervisningstillfälle med fokus på undervisningsstilen, samt andraspråksläroböcker. Resultaten visar att andraspråksundervisningen inte kan ses som uttalat kognitivt lingvistisk, men att den, på ett implicit sätt, i många stycken harmonierar väl med insikter från kognitiv lingvistik. Mer specifikt har tre områden identifierats där undervisningen använder kunskap som är kompatibel med insikter från kognitiv lingvistik. Områdena är: (1) Lärarens användning av sin kropp samt av studenterna kroppar, då hon förklarar ett ord. Detta område i undervisningen kopplas till föreställningsscheman inom kognitiv lingvistik, i korthet förspråkliga, kroppsligt förankrade erfarenheter som hjälper oss att strukturera spatiala relationer och abstrakta företeelser. (2) Jämförelser mellan språk och produktion av olika ord som hör till skilda ordklasser. Detta område i undervisningen relateras till formning (construal) inom kognitiv lingvistik, vilket kortfattat handlar om hur en situation språkligt kan beskrivas på flera olika sätt. (3) Ordförklaringar, som belyser sambandet mellan ett ords metaforiska och icke-metaforiska betydelse. Detta område i undervisningen förbinds med semantisk motivation inom kognitiv lingvistik, där det hävdas att polysema relationer kan beskrivas schematiskt. Resultaten utgör en första orientering för de forskare och pedagoger som är intresserade av att utveckla delar av andraspråksundervisningen i en kognitivt lingvistisk anda.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)
Nyckelord
- svenska som andraspråk
- norska som andraspråk
- undervisning
- läroböcker
- kognitiv lingvistik
- nordiska språk
- Scandinavian Languages
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
-
Nordand
(Sök värdpublikationen i LIBRIS)
Till lärosätets databas