SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-86638"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-86638" > Andraspråksundervis...

Andraspråksundervisning i ett kognitivt lingvistiskt perspektiv : En första kartläggning

Strzelecka, Elzbieta (författare)
Mittuniversitetet
Vogel, Anna, 1969- (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för nordiska språk
 (creator_code:org_t)
Bergen : Fagbokforlaget, 2012
2012
Svenska.
Ingår i: Nordand. - Bergen : Fagbokforlaget. - 0809-9227 .- 2535-3381. ; 7:1, s. 85-105
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Använder sig andraspråksundervisningen av metoder som bygger på kunskap från kognitivt lingvistisk forskning? För att försöka kartlägga relationen mellan, å ena sidan, andraspråksundervisningen i Skandinavien idag, och, å andra sidan, grundläggande påståenden inom kognitiv lingvistik, har material från svenska och norska universitet samlats in. Materialet består av intervjuer med andraspråkslärare om deras undervisningsstil, en observation av ett undervisningstillfälle med fokus på undervisningsstilen, samt andraspråksläroböcker. Resultaten visar att andraspråksundervisningen inte kan ses som uttalat kognitivt lingvistisk, men att den, på ett implicit sätt, i många stycken harmonierar väl med insikter från kognitiv lingvistik. Mer specifikt har tre områden identifierats där undervisningen använder kunskap som är kompatibel med insikter från kognitiv lingvistik. Områdena är: (1) Lärarens användning av sin kropp samt av studenterna kroppar, då hon förklarar ett ord. Detta område i undervisningen kopplas till föreställningsscheman inom kognitiv lingvistik, i korthet förspråkliga, kroppsligt förankrade erfarenheter som hjälper oss att strukturera spatiala relationer och abstrakta företeelser. (2) Jämförelser mellan språk och produktion av olika ord som hör till skilda ordklasser. Detta område i undervisningen relateras till formning (construal) inom kognitiv lingvistik, vilket kortfattat handlar om hur en situation språkligt kan beskrivas på flera olika sätt. (3) Ordförklaringar, som belyser sambandet mellan ett ords metaforiska och icke-metaforiska betydelse. Detta område i undervisningen förbinds med semantisk motivation inom kognitiv lingvistik, där det hävdas att polysema relationer kan beskrivas schematiskt. Resultaten utgör en första orientering för de forskare och pedagoger som är intresserade av att utveckla delar av andraspråksundervisningen i en kognitivt lingvistisk anda. 

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)

Nyckelord

svenska som andraspråk
norska som andraspråk
undervisning
läroböcker
kognitiv lingvistik
nordiska språk
Scandinavian Languages

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • Nordand (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Strzelecka, Elzb ...
Vogel, Anna, 196 ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
och Jämförande språk ...
Artiklar i publikationen
Nordand
Av lärosätet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy