SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-94770"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-94770" > Didafictions :

Didafictions : Littérarité, didacticité et interdiscursivité dans douze romans de Robert Bober, Michel Houellebecq et Yasmina Khadra

Ågerup, Karl, 1972- (författare)
Stockholms universitet,Romanska och klassiska institutionen,Stockholm University, Stockholm, Sweden
Novén, Bengt, Professor (preses)
Stockholms universitet,Romanska och klassiska institutionen,Stockholm University, Stockholm, Sweden
Lysell, Roland, Professor (preses)
Stockholms universitet,Institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria,Stockholm University, Stockholm, Sweden
visa fler...
Fraisse, Emmanuel, Professor (opponent)
Université Sorbonne Nouvelle – Paris III
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789174477481
Stockholm : Department of Romance Studies and Classics, Stockholm University, 2013
Franska 226 s.
Serie: Forskningsrapporter / Stockholms universitet, Institutionen för franska och italienska, 1654-1294 ; 52
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Using as example twelve novels by Robert Bober, Michel Houellebecq and Yasmina Khadra, the dissertation discusses the aesthetic and pragmatic implications of integrating didactically historical reference in fictional narrative and personal theme. Rather than reducing the works of Bober, Houellebecq and Khadra to tendency novels sculptured to pass on a predetermined message, the study discusses the aesthetic values created by didactical play. Not only does historical reference form the setting of the novels but the feelings and ideas expressed by the characters also point outwards, challenging journalistic discourse and historical fact. After underlining the obvious heritage from social realism, littérature engagée and Tendenzliteratur, the study points to the possibility of a reading mode that uncannily marries self forgetting imaginary and historical learning. Finding no comprehensive description within existing theories of genre, the thesis proposes the neologism “didafiction” for a subcategory to the novel that, by systematic interdiscursive play, call for engagement without subscribing to pre-existent doctrines. The lessons given by this literature, rather than operating through a traditionally pedagogic rhetoric, work through sophisticated artistic procedures that integrate encyclopaedia and ethics in a personal theme structure.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Litteraturvetenskap (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Literary Studies (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Litteraturstudier (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- Specific Literatures (hsv//eng)

Nyckelord

Didafiction
Literature
Novel
Discourse
Theory
Didactics
Fiction
Aesthetics
Reception
History
Politics
Ideology
Journalism
Real
Reality
Terrorism
Holocaust
Racism
Post colonialism
Francophone
French
Algerian
Polish
Michel Houellebecq
Yasmina Khadra
Robert Bober
French
franska

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy