SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-99516"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-99516" > Styrning och ideolo...

Styrning och ideologiska dilemman i skolverkets skolutveckling : exemplet ANDT-undervisning

Börjesson, Mats, 1962- (författare)
Stockholms universitet,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
Palmblad, Eva (författare)
Socialhögskolan, Lunds universitet.
 (creator_code:org_t)
Sveriges sociologförbund, 2013
2013
Svenska.
Ingår i: Sociologisk forskning. - : Sveriges sociologförbund. - 0038-0342 .- 2002-066X. ; 50:2, s. 93-115
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Governing and ideological dilemmas in drug educationDrug education (ANT) in Swedish schools has a history over decades. Here, the pedagogical approaches fluctuated between transfer of solid knowledge from the teacher to the pupil, and working with values and have a more pupil-driven teaching – a classic dichotomy. Rhetoric about the school’s way of teaching has thus always been ambivalent and subject to reexamination. The study analyses various textual material on ANT education. As a methodological tool Billigs concept Ideological dilemmas is used, which is a fruitful way to identify the rhetorical building blocks of (school) politics, but also to analyse political talk in more detail. The article analyses the ideological dilemmas under three dichotomies: Knowledge vs. values, teacher control vs. learner control, and prevention vs. promotion. Throughout we can see this question of how teaching could be successful, given the tension between authority and democracy. The article concludes by relating this basic ideological dilemma in a wider discursive context of governance in our time.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology (hsv//eng)

Nyckelord

drug education
school development
ideological dilemmas
rhetorics
moral steering
ANT-undervisning
skolutveckling
Ideologiska dilemman
Child and Youth Science
barn- och ungdomsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Börjesson, Mats, ...
Palmblad, Eva
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Sociologi
Artiklar i publikationen
Sociologisk fors ...
Av lärosätet
Stockholms universitet
Högskolan Dalarna

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy