SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-124628"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-124628" > Vägen från kunskap ...

Vägen från kunskap till handlingskompetens

Popov, Oleg, 1959- (författare)
Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, UMSER
Umeå universitet Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. (creator_code:org_t)
Stockholm : Skolverket, 2016
Svenska 10 s.
  • Annan publikation (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Den här artikeln handlar om hur undervisning baserad på samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) kan bana vägen för elever att utveckla sin handlingskompetens genom att fördjupa deras kunskaper, förmågor och värderingar. Det är inte ovanligt att det finns en klyfta mellan vad man vet och vad man gör, det vill säga mellan individernas kunskaper och deras handlingar i vardagliga praktiker. Systematiskt arbete med värdeladdade SNI-fall kan hjälpa till att överbygga den klyftan. I denna artikel liger fokus på den viktiga rollen som kommunikation, argumentation och handlingskompetens kan spela i naturvetenskaplig undervisning med fokus på SNI och hur dessa kompetenser kan utvecklas i SNI-undervisning.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

utbildningsledarskap
utbildningsledarskap

Publikations- och innehållstyp

ovr (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Popov, Oleg, 195 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKA ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy