SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-135026"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-135026" > Adoption of alterna...

Adoption of alternative fuel vehicles : Influence from neighbors, family and coworkers

Jansson, Johan, 1973- (författare)
Umeå University,Lund University,Lunds universitet,Umeå universitet,Företagsekonomi,Lund University School of Economics and Management, Box 7080, SE-220 07 Lund, Sweden,RiseB,Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan,Department of Business Administration,Lund University School of Economics and Management, LUSEM
Pettersson, Thomas (författare)
Umeå University,Umeå universitet,Ekonomisk historia
Mannberg, Andrea (författare)
UiT the Arctic University of Norway, School of Business and Economics, Postboks 6050 Langnes, 9037 Tromsø, Norway
visa fler...
Brännlund, Runar (författare)
Umeå University,Umeå universitet,Nationalekonomi
Lindgren, Urban (författare)
Umeå University,Umeå universitet,Kulturgeografi
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Elsevier BV, 2017
2017
Engelska.
Ingår i: Transportation Research Part D. - : Elsevier BV. - 1361-9209 .- 1879-2340. ; 54, s. 61-73
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • During the last years, many governments have set targets for increasing the share of biofuels in the transportation sector. Understanding consumer behavior is essential in designing policies that efficiently increase the uptake of cleaner technologies. In this paper we analyze adopters and non-adopters of alternative fuel vehicles (AFVs). We use diffusion of innovation theory and the established notion that the social system and interpersonal influence play important roles in adoption. Based on a nationwide database of car owners we analyze interpersonal influence on adoption from three social domains: neighbors, family and coworkers. The results point primarily at a neighbor effect in that AFV adoption is more likely if neighbors also have adopted. The results also point at significant effects of interpersonal influence from coworkers and family members but these effects weaken or disappear when income, education level, marriage, age, gender and green party votes are controlled for. The results extend the diffusion of innovation and AFV literature with empirical support for interpersonal influence based on objective data where response bias is not a factor. Implications for further research, environmental and transport policy, and practitioners are discussed.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Social och ekonomisk geografi -- Ekonomisk geografi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Social and Economic Geography -- Economic Geography (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi -- Socialpsykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology -- Social Psychology (hsv//eng)

Nyckelord

Adoption
Alternative fuel vehicles (AFVs)
Interpersonal influence
Neighbor effect
Diffusion of innovation theory
konsumentbeteende
consumer behavior
marketing
marknadsföring
sustainability
hållbarhet
adoption
alternative fuel vehicles (AFVs)
interpersonal influence
neighbor effect
diffusion of innovation theory

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy