SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-155076"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-155076" > Att examinera bliva...

Att examinera blivande kollegor: vi behöver en bedömningskultur : [Examination of future colleagues: we need an assessment culture]

Möller, Riitta (författare)
Karolinska institutet, Stockholm
Hultin, Magnus, 1968- (författare)
Umeå universitet,Anestesiologi och intensivvård
 (creator_code:org_t)
Svenska läkarförbundet, 2019
2019
Svenska.
Ingår i: Läkartidningen. - : Svenska läkarförbundet. - 0023-7205 .- 1652-7518. ; 116:19-20, s. 41-43
  • Tidskriftsartikel (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Examensbeviset är kvittot på att studenten har blivit läkare. Läkaren är både medicinsk expert och ansvarig för att patientarbetet håller hög kvalitet. Brister i läkarens kompetens medför försämrad patientsäkerhet. Hur vet vi att den nyutexaminerade läkaren har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för att vara läkare i Sverige?Huvudbudskap:- God bedömningskultur främjar lärande och säkerställer uppnådd kompetens. För detta krävs att examinationerna är i linje med kursens mål och innehåll och en integrerad del av ett utbildningsprogram.- Examinationerna ska ske systematiskt eftersom mer komplexa lärandemål kräver examinationer med olika metoder, flera bedömare och psykometrisk analys av resultaten.- Bedömningskriterierna ska vara kända i förväg, och examinationerna ska återkopplas till studenterna så att de stöttar studenternas utveckling.- Examinationerna ska genomföras med hänsyn till att det viktigaste bedömningsinstrumentet är bedömaren själv snarare än de verktyg som används vid bedömningen.- Examinationerna ska genomföras av lärare som har utbildats i att examinera rättssäkert.
  • How do we know that the newly graduated student have the competencies required to work as a doctor? Assessments are an integral part of a medical program and are also required to be specified in the syllabi. High-quality assessments are in line with both learning outcomes and content of the courses. Complex learning outcomes require different assessment methods, multiple examiners, and psychometric analysis of the results. Further, the assessment criteria have to be known in advance, and feedback to students should be mandatory. It has to be remembered that the most important tool is the assessor himself, rather than the tools used in the assessment. Teachers need education in assessment. A coherent assessment system helps to create blueprint templates and make it possible to assess progression during the education. The link between examinations and patient safety is critical. We will not get a good education and safer care for our patients without creating an assessment culture. 

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Annan medicin och hälsovetenskap -- Övrig annan medicin och hälsovetenskap (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Other Medical and Health Sciences -- Other Medical and Health Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Möller, Riitta
Hultin, Magnus, ...
Om ämnet
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Annan medicin oc ...
och Övrig annan medi ...
Artiklar i publikationen
Läkartidningen
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy