SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-166349"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-166349" > Lära sig att stå ut :

Lära sig att stå ut : Ett bidrag till diskussionen om varför vi har slöjd i skolan

Westerlund, Stina, 1968- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Samuelsson, Marcus (författare)
 (creator_code:org_t)
Göteborg : Högskolan för design och konsthantverk, 2019
2019
Svenska.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Att lära sig slöjda innebär ofrånkomligen att ställas inför situationer som är svåra att lösa. Man möter motstånd som hindrar både tanke och handling. Motståndet stannar upp och försätter oss i ett mer osäkert tillstånd där planer rubbas och etablerade lösningar inte räcker till. Medan motstånd i en lärandesituation leder till intresse, nyfikenhet och sporrar till fördjupad uppmärksamhet för att förstå problemet, leder det i en annan till frustration, olust och avståndstagande (Westerlund, 2015). Det finns en potential i motstånd som lärare kan ta tillvara på och använda som argument till varför vi har slöjd i skolan, om de förmår träna elever på att erfara genom att stå ut. Nationella utvärderingar av slöjd visar, bland annat, att vare sig elever eller vårdnadshavare förstår varför slöjd finns som skolämne. Kanske beror det på erfarenheter av motstånd elever gjort i slöjd och om deras lärare har agerat som ledare för eller som följare i slöjdundervisningen (Samuelsson, 2015). Syftet med presentationen är att beskriva och förstå hur elevers möte med motstånd relaterar till ledarskapets sociala och innehållsliga aspekter. Det görs utifrån videofilmade klassrumssituationer i slöjd i årskurs åtta som beskriver hur olika lärares aktioner eller reaktioner möjliggör eller undanröjer elevers möten med motstånd. Presentationen beskriver lärare som leder genom att föra till och stanna kvar med elever i situationer där de möter motstånd samt lärare som följer genom att undvika eller avvärja situationer där elever möter motstånd.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

pedagogiskt arbete
educational work

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Westerlund, Stin ...
Samuelsson, Marc ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy