SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-168092"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-168092" > Från litteraturförs...

Från litteraturförståelse till literacy : Om utbredningen av ett begrepp och konsekvenserna för litteraturdidaktiken

Borsgård, Gustav, 1984- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för kultur- och medievetenskaper,Umeå universitet, Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Jönsson, Maria, 1975- (författare)
Umeå universitet,Institutionen för kultur- och medievetenskaper,Umeå universitet, Institutionen för kultur- och medievetenskaper
 (creator_code:org_t)
Lund : Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap, 2019
2019
Svenska.
Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap. - Lund : Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap. - 1104-0556 .- 2001-094X. ; :4, s. 69-78
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • During the last few decades, the concept of ”literacy” has had a growing impact on the vast fields of education. Although the uses of the concept are multifaceted and diverse, the hegemonic policy discourse as supported by the OECD treats literacy as an individual competence closely tied to the development of explicit reading strategies. This article examines what the concept of literacy means for literary studies in general and literature education in particular. We argue that there are reasons to critically reflect upon the effects of invoking the concept of literacy in the field of literature education. With the aid of theorists like Rita Felski and Toril Moi, our main focus is to examine the risks of centering attention on the ”subject” (the student and his/her abilities) instead of the ”object” (in our case, the works of fiction). By turning to Gert Biesta and Emmanuel Lévinas, we argue that there is an educational value in acknowledging and appreciating what lies beyond the scope of the student’s immediate understanding.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Litteraturvetenskap (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Literary Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

teaching of literature
literary didactics
literacy
literary competence
literary comprehension
PISA
measurability in education
litteraturdidaktik
litteraturundervisning
literacy
narrativ kompetens
litteraturförståelse
didaktik
mätbarhet
PISA
Literature
litteraturvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy