Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-184916" >
Rollspel om konflik...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med denna studie är att belysa möjligheter och utmaningar med dockor som innovativt verktyg i rollspel om konflikthantering i förskollärarprogrammet. I detta program ingår undervisning om konflikthantering, vilket ingår i övriga lärarprogram och flertalet andra akademiska professionsutbildningar. För blivande förskollärare har denna undervisning fått större betydelse då den reviderade läroplanen för förskolan framhåller vikten av att träna barnen i konflikthantering samt att förskolläraren fått ökat ansvar som pedagogisk ledare (Lpfö18, 2018). I denna rapport så har studenternas uppfattningar studerats genom deras skriftliga inlämningsuppgifter efter genomförd workshop från åren 2019 till 2020, och för fem kurstillfällen. Resultatet visar på både möjligheter och utmaningar kopplat till denna form av rollspel i en akademisk professionsutbildning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Dockor
- rollspel
- högre utbildning
- pedagogiskt arbete
- educational work
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)