Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-24677" >
Persontrafik på Bot...
Persontrafik på Botniabanan : En analys av kundpotentialen inom järnvägskorridoren
-
- Weißer, Joachim (författare)
- Umeå universitet,Kulturgeografiska institutionen,Centrum för regionalvetenskap (CERUM)
-
(creator_code:org_t)
- 2003
- Svenska 17 s.
-
Serie: CERUM Working Paper, 1404-5362 ; 63
- Relaterad länk:
-
https://umu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Botniabanan exemplifierar ett projekt med potential att påverka både kommunikationsförutsättningarna och bebyggelsestrukturen inom Umeå stadsregion och för övriga städer längs Norrlandskusten. Botniabanan representerar även ett projekt där frågan om investeringens lönsamhet och alternativavkastningen av de satsade medlen diskuterats under lång tid. Botniabanan är ett uttryck för hur bebyggelsegestaltning och infrastrukturinvesteringar inte längre kan ses som separata forskningsfält. Järnvägen påverkar tillgänglighet och markvärden och har därmed en direkt effekt på lokaliseringen av aktiviteter och därmed även bebyggelsens utveckling. Samtidigt är stationsläget, dess gestaltning och integration med omgivande bebyggelse avgörande för infrastrukturens nyttjande och därmed järnvägens lönsamhet. Mot den bakgrunden har denna rapport tagits fram. Den är ett första samarbete mellan det EU Mål 1-finansierade Urban Design programmet vid Umeå universitet och det av Vinnova finansierade projektet "Botniabanan - från samhällsekonomiska kalkyler till realiserade effekter inom Umeå-Örnsköldsvik-Sundsvall korridoren".
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Social och ekonomisk geografi -- Kulturgeografi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Social and Economic Geography -- Human Geography (hsv//eng)
Nyckelord
- Human geography
- Kulturgeografi
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)