SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-38109"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-38109" > Utvärdering för kva...

Utvärdering för kvalitet i nätbaserat lärande – hur fungerar det i praktiken?

Englund, Claire, 1954- (författare)
Umeå universitet,Universitetspedagogiskt centrum (UPC)
 (creator_code:org_t)
Stockholm, 2009
2009
Svenska.
Ingår i: Kvalitetskonferensen 2009. - Stockholm.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Antalet studenter på nätbaserade utbildningar har vid Umeå universitet tredubblats de senaste fem åren. Parallellt med detta ökar IKT-inslag markant på campusbaserade utbildningar. Att IKT påverkar utbildningars utformning och lärandets förutsättningar är tydligt men hur bedömer vi god kvalitet i nätbaserad undervisning i högre utbildning? I sin rapport, E-learning quality. Aspects and criteria for evaluation of e-learning in higher education, (2008) har Högskoleverket (HSV) presenterat en modell för utvärdering av kvalitet i e-lärandet. Modellen består av tio kvalitetsaspekter som HSV menar är centrala vid bedömning av kvaliteten i e-lärande: Material/innehåll, struktur/virtuell miljö, kommunikation, samarbete och interaktivitet, bedömning av studenternas prestationer, flexibilitet och anpassning, support (till studenter och anställda), anställdas kompetens och erfarenhet, ledarskap och visioner, resursallokering och process och helhetssyn. Dessutom kräver utvärdering av kvaliteten i nätbaserade kurser och program en helhetssyn som tar i beaktande de särskilda villkor som gäller för lärande vid nätbaserad undervisning. Receptarieutbildningen vid Umeå universitet är ett nätbaserat program omfattande 180 högskolepoäng och bedrivs via webbplattformen PingPong. Studenterna på programmet erbjuds två former av undervisning: helt på distans eller med stöd av lokala studiegrupper. Redan från programmets början 2003 har utvärdering varit en integrerad del av utbildningen; de separata kurserna utvärderas via nätbaserade enkäter som innehåller både frågor som är gemensamma för hela programmet och frågor som är specifika för kursen.  Information om programmets utformning och genomförande erhålls både genom enkäter och intervjuer där lärare, handledare och studenter deltar.  Återkoppling av synpunkter och information till kursansvariga och programansvariga sker kontinuerligt, vilket leder till en framgångsrik revision och vidareutveckling av programmet. Med utgångspunkt i receptarieutbildningen kommer jag att diskutera hur utvärderingsarbetet har fungerat hittills och huruvida Högskoleverkets modell för utvärdering av kvalitet i ”e-lärande” kan tillämpas i detta fall.   Hur fungerar HSVs modell i praktiken? Finns det kvalitetsaspekter som saknas? Hur kan de olika kvalitetsaspekterna bäst bedömas? Kan modellen tillämpas på de flesta kurser eller program? Välkommen till ett rundabordssamtal för att diskutera dessa, och kanske många andra frågeställningar kring kvalitet i nätbaserat lärande och undervisning i högre utbildning!

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Nyckelord

kvalitet
högre utbildning
närbaserad utbildninh

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Englund, Claire, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogiskt arbe ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Umeå universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy